۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۸۲۵۲۲

برگزاری همایش دولت‌های اسلامی و تحقق حقوق بشر اسلامی در تبریز

خبرگزاری رسا ـ همایش «دولت های اسلامی و تحقق حقوق بشر اسلامی» به همت دفتر منطقه شمالغرب کمیسیون حقوق بشر اسلامی در تبریز برگزار می‌شود.
موسي خليل اللهي، دادستان عمومي و انقلاب تبريز
به گزارش خبرگزاری رسا در تبریز به نقل از دفتر منطقه شمالغرب کمیسیون حقوق بشر اسلامی، موسی خلیل اللهی، دادستان عمومی و انقلاب تبریز امروز در گفت و گو با خبرنگاران گفت: همزمان با روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی دفترمنطقه شمالغرب کمیسیون حقوق بشراسلامی با همکاری دادگستری کل استان ، اداره کل امور خانواده و بانوان استانداری و سایر نهادهای دیگر همایش «‌دولت‌های اسلامی و تحقق حقوق بشراسلامی» برگزار می شود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد تعیین روز تصویب اعلامیه اسلامی حقوق بشر (5 اوت 1990 میلادی) به عنوان «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» از سوی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس کامپالا (29الی31 خرداد 1387 شمسی) مطرح شده گفت: این بدین خاطر بوده که به مناسبت این روز مسلمانان و کشورهای اسلامی، حقوق بشر در اسلام را به جهانیان معرفی نمایند و چالش‌های حقوق بشری جهان معاصر را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

دبیر این همایش افزود: طبیعتاً حقوق بشرِ مبتنی بر معارف اسلامی از حیث زمانی مُقدَّم بر اسناد تدوین شده 60 ساله اخیر، قرن‌ها قبل مطرح شده‌اند، قواعدی است که برای حفاظت از کرامت ذاتی انسان‌ها و رعایت حقوق مردم در منظومه فکری موسوم به حقوق بشر اسلامی مطرح شده‌ و مبتنی بر وحی الهی نیز هست.

خلیل اللهی افزود: آنگونه که مفاد اعلامیه حقوق بشر اسلامی تصریح دارد این سند بر مبنای اندیشه اسلامی تدوین شده و با تصویب کشورهای اسلامی مبتنی بر توافق و اراده جمعی تبدیل به یک اعلامیه مشترک در سازمان کنفرانس اسلامی گردیده است.

وی با بیان اینکه آنچه در سازمان کنفرانس اسلامی تصویب شده در قالب اعلامیه بوده که جنبه الزام‌آور از حیث حقوقی ندارد و هیچ نظارت سامان یافته ای نیز برای رصد کردن اقدامات دول اسلامی در زمینه رعایت این سند شکل نگرفته است افزود: البته اخیراً در سازمان کنفرانس اسلامی بنا به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و همراهی برخی از دیگر کشورهای اسلامی اساسنامه سازمان اصلاح شده و کمیسیون دائمی حقوق بشر نیز به عنوان یکی از نهادهای سازمان پیش‌بینی شده که اگر اساسنامه جدید لازم الاجرا شود، طبیعتا کمیسیون مزبور ساز و کار نظارتی رعایت اعلامیه حقوق بشر از منظر اسلام خواهد شد.

خلیل الهی با بیان اینکه همایش فوق جهت یادآوری به دولتهای اسلامی جهت تحقق متن اعلامیه حقوق بشراسلامی برگزار می گردد افزود: این همایش ساعت 10 صبح روز پنجشنبه 14 مرداد در محل تالار اقبال آذر مجتمع فرهنگی هنری تبریز برگزار می شود.

گفتنی است، این همایش با همکاری دادگستری کل استان، اداره کل امور خانواده و بانوان استانداری آذربایجان شرقی، سازمان تعزیرات حکومتی استان، معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی، کانون وکلای دادگستری، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، دانشگاه تبریز، دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی، شهرداری تبریز، خانه کارگر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان بهزیستی، روزنامه های عصر آزادی و مهد آزادی و حوزه هنری برگزار خواهد شد./935/د102/س
ارسال نظرات