۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۸۲۵۳۹
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

معنویت فرارفتن از عرصه تنزل یافته زندگی است

خبرگزاری رسا ـ‌ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران معنویت را فرارفتن از عرصه تنزل یافته زندگی دانست و گفت: این پیشرفت و توسعه و راه رفتن ما اگر جهت درستی داشت پس از این همه سال قطعا به اماممان می رسیدیم پس پیش از تندکردن گام هایمان و سرعت گرفتن باید از جهت حرکتمان مطمئن شویم.
فرهمندپور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فهیمه فرهمندپور عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، روز گذشته در همایش طلایه داران ولایت که به مناسبت یادبود شهید مریم فرهانیان و 76شهید زن خراسان رضوی در مجتمع آیه ها مشهد برگزار شد به بررسی نقش اساسی انسان در بازسازی معنوی و توسعه پایدار پرداخت و گفت: توسعه و پیشرفت از واژگانی است که از منظرهای گوناگون مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: پیشرفت می تواند مادی، معنوی، فردی یا اجتماعی و در خدمت سلطه بشر بر طبیعت یا بشر بر بشر باشد امروز وقتی از پیشرفت علمی بحث می شود دستیابی به سلاح هسته ای و تسلط یک کشور استعمارگر بر کشوری استعمارزده هم یک پیشرفت تلقی می شود بنابراین واژه پیشرفت به خودی خود ارزشی ندارد.

فرهمندپور تصریح کرد: در کنار ابراز خرسندی از پیشرفت های انسان یک نگرانی هم هست که این اسب رمیده در چه مسیری و با چه هدف و انگیزه ای با سرعت به پیش می رود؟ حقیقت این است که توسعه هم در ذات خود بار ارزشی مثبت ندارد.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به روایتی که بیانگر ویژگی های حکومت و دولت کریمه مهدوی است اظهار داشت: در این دولت کریمه توسعه و پیشرفت به معنای برخورداری کلان از سعادت و احساس سعادت جمعی است.

وی در ادامه به دیدگاه کارکردگرایان اشاره کرد و گفت: کارکردگرایان معتقدند خوبی و بدی هر چیز به کارکرد آن بستگی دارد، نگاه کارکردگرایانه به دین موجب می شود به جای اینکه انسان در خدمت دین و معنویت باشد، معنویت در خدمت دین باشد در این حالت معنویت می شود پل رسیدن بشر به اهدافش و نام این را پیشرفت می گذارد.

این فعال فرهنگی تأکید کرد: این دین معنویت تولید نمی کند بلکه معنویت فرارفتن از عرصه تنزل یافته زندگی است، این پیشرفت و توسعه و راه رفتن ما اگر جهت درستی داشت پس از این همه سال قطعا به اماممان می رسیدیم پس پیش از تندکردن گام هایمان و سرعت گرفتن باید از جهت حرکتمان مطمئن شویم، اینکه مانده ایم و دچار رسوخ شده ایم به این دلیل است که جهتم حرکتمان اشتباه است.

 وی یادآور شد: امروز برای اغلب ما دین منزلت جمعی و شرافت اجتماعی آورده و نان دین می خوریم، توقع داریم دین برای ما کار کند اما هیچگاه از خود نمی پرسیم ما برای دین چه کرده ایم؟

فرهمندپور با بیان اینکه معنویت،‌بال حرکت و پای دویدن به سمت خداست ابراز داشت: در غیر این صورت باید در معنوی بودن آن معنویت باید شک کرد، دین مسیر رسیدن به خداست، مذهب و شریعت خیابانی است که ما را مستقیم به سوی خدا می برد.

وی ادامه داد: ولایت الهی یا تشریعی است یا تکوینی؛ ولایت تشریعی شامل همه مخاطبان انبیا می شود ولی ولایت خاص و تکوینی یک راه ارتباطی ویژه میان هر فرد و امامش محسوب می شود، درست است که وقتی امام در غیبت به سر می برد ولایت تشریعی امکان ندارد (یعنی گرفتن پاسخ مسائل و احکام شرعی) که البته همین غیبت هم تقصیر بشر است اما ولایت تکوینی امام در زمان غیبت تعطیل نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: وظیفه و مأموریت اصلی امام همین ولایت تکوینی است زیرا ولایت تشریعی قابلیت واگذاری به فقیه جامع الشرایط را دارد اما ولایت تکوینی مختص خود امام است.

وی در پایان با بیان اینکه معنویت به معنای خدایی کردن جهت زندگی است خاطرنشان کرد: راه این ارتباط خاص با امام زمان(عج)، عمل دقیق و کامل به دستورات مطرح در ولایت تشریعی است./930/پ202/ص

ارسال نظرات