۱۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۸۲۶۳۸
آیت الله مکارم شیرازی:

امر به معروف و نهی از منکر ضامن مظاهر اسلام در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از این که پس از سی سال هنوز ماده 8 مجلس در این زمینه اجرا نشده است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر ضامن مظاهر اسلام در جامعه است و راهکار دارد.
1/ آيت الله مکارم شيرازيبه گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی شب گذشته در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی اظهار داشت: سه دشمن خطرناک شیطان، هوای نفس و مظاهر فریبنده دنیا بر سر راه سعادت انسان کمین کرده است.

وی اظهار داشت: قرآن مجید در آیه ششم سوره فاطر می فرماید شیطان دشمن شما است با دشمنانتان طرح رفاقت و دوستی نریزید و دشمن دشمنتان باشید که در آن دو نکته مهم وجود دارد؛ نخست آن که آیا شیطان به صورت اجباری و بدون اختیار در ما نفوذ می‌کند و یا نفوذش در ما به اجازه خود ما است و ما برگ عبور را به او می دهیم که وارد کشور روح ما شود.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه دویست سوره نحل ادامه داد: شیطان در قیامت خطاب به گنهکاران می‌گوید من از شما دعوت کردم و شما به من اجازه دادید، بنابراین پاسخ این است که سلطه شیطان فقط به کسانی است که به سراغ او می روند، او را دوست دارند و از او دعوت می کنند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: خداوند عادل است شیطان را به اجبار بر ما مسلط نمی کند این انسان است که زمینه آمدن شیطان به وجودش را فراهم می کند، نکته دوم این است که شیطان برای افراد با ایمان باعث ترقی و پیشرفت است، اگر انسان با یک فرد قوی روبه رو شود سبب می شود قوی تر در برابر او ظاهر شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هوای نفس دشمن داخلی ما است که اگر آن را آزاد بگذاریم بر ما غالب می شود. این هوای نفس در سایه واعظان الهی قابل کنترل است، عبادت ما را از فحشا و منکر نجات می دهد و نمی‌گذارد که هوای نفس بر ما غالب شود. آن نمازی که با حضور قلب و سر وقت خوانده شود این نماز اراده ما را در مقابل هوای نفس تقویت می کند.

وی گفت: دشمن سوم انسان مظاهر فریبنده دنیا است اما اگر ما آدم ها بیدار باشیم و به سراغ اهل قبور برویم و کمی فکر کنیم می‌بینیم آن ها همه مظاهر دنیا را گذاشتند و رفتند و اگر نگاه عبرت بین داشته باشیم می‌توانیم آن را کنترل کنیم.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که خداوند ما را در مقابل این دشمنان تنها نگذاشته و 126 هزار پیغمبر فرستاد و این همه واعظان خاموش و سخنگو قرار داده است، از جمله واعظان، عبادات ما هستند یکی همین روزه ماه مبارک رمضان است.

وی با بیان این که ماه رمضان ماه میهمانی خدا است، اظهار داشت:‌ قلبتان را صاف کنید و بیایید دل و جانتان را از زنگار گناه بشویید، نیت های خود را پاک و خالص کنید، بعضی ها شکایت می کنند خیلی دعا می کنیم؛ اما مستجاب نمی شود، امیر مؤمنان(ع) در بستر شهادت فرمود اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنید دعای شما مستجاب نخواهد شد؛ حتی دعای نیکان شما هم مستجاب نخواهد شد.

این مرجع تقلید با انتقاد از این که پس از سی سال هنوز ماده 8 مجلس در این زمینه اجرا نشده است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر راهکار دارد نیاز به خشونت نیست، آموزش و پرورش بگوید خانم های معلمی که رعایت حجاب شرعی نکنند در آینده از مزایایی بهره مند نمی شوند و در کتاب های درسی دانش آموزان را نسبت به آن آشنا کنند. دولت و بازاریان به خانم‌های با حجاب اولویت بدهند. این دارای خشونت است؟

وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) که می فرمایند امر به معروف نهی از منکر فقط اثر فرهنگی ندارد و تمام واجبات به سبب آن انجام می شود. امنیت برقرار می شود و کسب های حلال ابراز داشت: امر به معروف و نهی از منکر ضامن اقتصاد سالم و نظم و امنیت در جامعه و به طور کلی ضامن مظاهر اسلام است./932/پ201/س
ارسال نظرات