۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۸۳۱۰۹
وزیر اقتصاد:

روش کنونی پرداخت یارانه ها خلاف عدالت و موجب اتلاف منابع کشور است

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور اقتصاد و دارایی روش کنونی پرداخت یارانه ها در کشور را ناعادلانه و موجب اتلاف منابع های ملی کشور دانست.
سيد شمس الدين حسيني وزير اقتصاد و دارايي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی پیش از ظهر امروز در گردهمایی بزرگ مبلغان که با حضور برخی از مراجع و شخصیت های کشوری و حوزوی در سالن همایش های مدرسه دارالشفای قم برگزار شد، روش پرداخت کنونی یارانه ها را ناعادلانه خواند.

وی با بیان این که روش کنونی به اقتصاد ملی کشور ضربه های جبران ناپذیری وارد می کند، آماری از روند پرداخت یارانه ها در بخش های مختلف اقتصادی کشور ارائه کرد و گفت: سه برابر مجموع مالیات دریافتی کشور به بخش انرژی در ایران یارانه پرداخت می شود در حالی که در سایر کشورها این گونه نیست.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: امروزه با وجود تمام اهتمامی که دولت به بخش های آموزش، تحقیق و تبلیغ دارد یارانه ای که به این بخش ها پرداخت می شود غیر قابل قیاس با یارانه های پرداختی به بخش انرژی است.

وی تاکید کرد: دو دهک بالای درآمدی جامعه پنجاه درصد یارانه بنزین و شصت درصد یارانه نفت و گازوئیل را دریافت می کنند این در حالی است که دو دهک پایین جامعه تنها چهاردرصد یارانه بنزین را مصرف می کنند که این موضوع به هیچ وجه منطبق بر عدالت نیست.

حسینی با تاکید بر اینکه یارانه ها باید در راستای پیشرفت و توسعه کشور به کار گرفته شود خاطر نشان کرد: بیش از یک سوم مصرف بنزین خاورمیانه در طول یکسال در ایران مصرف می شود، میزان مصرف سوخت در ایران هر ده سال یکبار به دو برابر افزایش می یابد در حالی که در دنیا هر پنجاه سال یکبار میزان مصرف دو برابر می شود.

وی تصریح کرد: متوسط بهره وری انرژی در دنیا حدود 670 دلار به ازای هر بشکه نفت است که این روند در ایران 220 دلار است.

وزیر اقتصاد روش کنونی پرداخت یارانه ها در کشور را خلاف عدالت و موجب اتلاف منابع ملی ارزیابی کرد و گفت: با روش کنونی پرداخت یارانه ها و اتلاف منابعی که صورت می گیرد نمی توان به رشد و بالندگی رسید و به قدرت اول منطقه تبدیل شد.

وی ادامه داد: قانون هدفمند کردن یارانه ها در همه برنامه ها نامی از آن به میان آمد ولی افراد پای کار نیامدند چون تبعات منفی آن بزرگنمایی شد و خوشبختانه از سه سال پیش این بحث به صورت جدی در دولت مطرح و هم اکنون به قانون هدفمند کردن یارانه ها تبدیل شده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه هدفمند کردن یارانه ها حذف یارانه ها نیست بلکه اصلاح یارانه ها است نقش طلاب و مبلغان را در تبیین ابعاد مختلف این طرح و همچنین آثار و برکات آن برجسته توصیف کرد.

وی خاطر نشان کرد: طلاب و مبلغان باید مبانی اسلامی در خصوص حرمت اسراف و ضرورت مصرف بهینه را برای مردم تبیین کنند تا آنها نسبت به هدفمندکردن یارانه ها آگاهی های لازم را کسب کنند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه هدفمند کردن یارانه ها امری اجتناب ناپذیر است بهره گیری از توان فرهنگی ، دینی، مذهبی و تبلیغی کشور را برای تبیین ابعاد مختلف طرح هدفمند کردن یارانه ها ضروری دانست.

وی با بیان اینکه نباید جامعه را نسبت به این مساله نگران کرد ابراز داشت: هر گونه رفتار خودخواهانه ، کوتاه بینانه و بلند نظرانه می تواند در این راستا آثار متفاوتی را به دنبال داشته باشد.

گفتنی است در پایان این گردهمایی نیز وزیر امور اقتصاد و دارایی به سئوالات مبلغان و روحانیان در خصوص طرح هدفمند کردن یارانه ها پاسخ داد./924/پ202/ج

ارسال نظرات