۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۸۳۱۱۱
بخش نخست/ آیت الله نوری همدانی:

ساده زیستی و مردمی بودن از جمله ویژگی های علما در طول تاریخ بوده است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید دقایقی قبل در گردهمایی بزرگ علما و روحانیان استان مازندران با بیان اینکه علمای اسلام همواره پناهگاه مردم بودند تصریح کرد: ساده زیستی و مردمی بودن از جمله ویژگی های علما در طول تاریخ بوده است و همواره خانه علما پناهگاه مردم بود.
سخنراني آيت الله نوري همداني در گردهمايي علما و روحانيان مازندران
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید دقایقی قبل در گردهمایی بزرگ علما و روحانیان استان مازندران که در مصلای امام خمینی ساری برگزار شد با اشاره به نقش آفرینی مردم مازندران در برهه های مختلف انقلاب اسلامی گفت: مردم ولایتمدار انقلابی این استان در هر مقطعی از انقلاب با حضور خود در صحنه های حساس اعتقاد به نظام اسلامی و ولایت فقیه را به همگان ثابت کردند.

وی در ادامه با ذکر حدیثی از پیامبر اسلام (ص) پیرامون جایگاه علما و بزرگان دین گفت: در قرآن کریم و احادیث جایگاه علما و بزرگان دین همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

وی خطاب به روحانیان گفت: باید کاملا قرآن و نهج البلاغه را مطالعه کنید تا با روش، منش و عملکرد ائمه اطهار و پیامبران در طول تاریخ آشنا شوید تا بتوانید وظیفه خودتان را در جامعه اسلامی به خوبی ایفا کنید.

حضرت آیت الله نوری همدانی وظیفه علما ، طلاب و روحانیون را بسیار سنگین خواند و افزود: این وظیفه در شش بعد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، جهاد و دفاع، محبت و ارتباط با مردم و بعد سیاسی قابل بررسی است.

این مرجع تقلید با اشاره به بعد فرهنگی وظیفه علما و روحانیان در جامعه گفت: وظیفه تعلیم، تربیت، ارشاد، هدایت، تبلیغ و نشر معارف دینی از مهم ترین مسائل بعد فرهنگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: تاسیس حوزه علمیه، تربیت طلاب، اشاعه احکام پروردگار با قلم و بیان شیوا از ابعادی است که انبیا به آن توجه زیادی داشته اند و ما نیز باید در رسیدن به این مسائل با جدیت گام برداریم.

این مرجع تقلید در ادامه به بعد اجتماعی وظایف علما و روحانیان اشاره کرد و افزود: علما و روحانیان به دلیل نقش برجسته ای که در جامعه اسلامی دارند نمی توانند در سرنوشت جامعه بی تفاوت باشند و امروز امر به معروف و نهی از منکر ایجاد فضای مناسب و مبارزه با منکرات باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

وی فقیه عالم، طبیب بصیر و مورد اعتماد و نیز مدیری خیر و قابل اطاعت را سه عنصر مهم در هر منطقه و روستا عنوان کرد و افزود: اگر این سه مورد در هر شهر و روستایی نباشد مردم آنجا زندگی آشفته ای خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه انبیا توجه فراوانی به اجتماع داشتند ادامه داد: این اجتماع را باید امروز همراه با فضای دینی شناخت و عمل به اسلام و نیز شناخت انقلاب باشد و اگر جریانی در این راستا نباشد یک عالم نباید در برابر آن ساکت بماند.

وی ادامه داد: همچنین اگر یک اجتماع را به حال خود بگذاریم انحراف در آن رسوخ خواهد کرد و این اجتماعات باید تحت نظر روحانیون باشد تا فضای دینی و مذهبی، جهاد، معاد و با پاسخگویی به شبهات در آن وجود داشته باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی به بعد اقتصادی وظیفه علما و روحانیان اشاره کرد و افزود: باید سعی کرد تا مردم از نظر اقتصادی تا حدودی در رفاه باشد و این مسئولیت بسیار سنگینی برای دولت مردان است.

وی برقراری امنیت فکری، مادی و حیثیتی و نیز برقراری عدالت را مهم ترین وظیفه مسئولان برشمرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه سخنانش به بعد جهاد و دفاع به عنوان چهارمین وظیفه علما و روحانیان اشاره کرد و گفت: اسلام دینی است که دشمنان بسیاری در کمین دارد و از این جهت جهاد در اسلام بسیار مهم است و هرگز نباید تعطیل شود.

وی ادامه داد: در جهاد باید مردم همیشه آماده نگه داشته شوند و خوشبختانه در نظام مقدس جمهوری اسلامی جهادگران همیشه آماده هستند و صنایع نظامی بسیار خوبی در کشور وجود دارد.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه معاشرت و محبت به مردم را پنجمین بعد از وظایف علما و روحانیت عنوان کرد و گفت: پیامبران همیشه با مردم بودند و با مردم انس و الفت داشتند و ما نیز باید در کنار مردم باشیم و در هیچ عرصه ای مردم را تنها نگذاریم.

وی با بیان اینکه علمای اسلام همواره پناهگاه مردم بودند و مردم نیز همیشه درد دلشان را به آنها می گفتند تصریح کرد: ساده زیستی و مردمی بودن از جمله ویژگی های علما در طول تاریخ بوده است و همواره خانه علما پناهگاه مردم بود.

این مرجع تقلید در ادامه آیت الله کوهستانی (ره) را نمونه بارزی از مردمی بودن و ساده زیستی برشمرد و خاطر نشان کرد: این عالم برجسته مازندران همواره در خانه اش از صبح به روی مردم باز بود و به همه سئوالات مراجعه کنندگان پاسخ مثبت می داد.

این مرجع تقلید در ادامه به بعد سیاسی وظایف علما و روحانیون اشاره کرد و گفت: پیامبران و انبیا الهی اولین گامشان مبارزه با حکومت های فاسد بود که انسانها نیز باید همواره با حاکم جبار و فاسد مبارزه کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی از امام خمینی (ره) به عنوان یکی از شخصیت هایی نام برد که در مبارزه با حکومت جبار و غاصب همواره تلاش می کرد گفت: این قهرمان علم و عمل، فریادگر با صلابت، مجاهد توانا و عالم به اوضاع جهان، با دلی به وسعت دریا و همتی به بلندای کوه توانست حکومت فاسد و طاغوتی را از میان بردارد./950/پ201/ج


ارسال نظرات