۱۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۸۳۲۴۱
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

گفتار و کردار مداحان باید تداعی کننده سیره ائمه باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه گفتار و کردار مداحان باید تداعی کننده سیره ائمه باشد، گفت: برقراری رابطه با ائمه به صدا، شعر و حتی پیروی از سبک و روش خاصی نیست بلکه ظاهر و گفتار مداحان باید صبغه الهی داشته باشد.
آيت الله حسن ممدوحي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در مراسم افتتاحیه کانون بسیج مداحان و هیئات مذهبی خراسان رضوی که شب گذشته در تالار نور مشهد برگزار شد، اظهار داشت: همانگونه که بعد عقلانی انسان باید اشباع شود بعد احساسی و عاطفی انسان نیز نیاز به اشباع شدن دارد.

وی با بیان اینکه اگر جایی بعد عقلانی و احساسی جا به جا شده و یکی جای دیگری را بگیرد به بیراهه رفته ایم، افزود: در جایی که باید برهان اقامه شود شعریات حرام است و جایی که باید به خطابه و شعر تمسک کرد استفاده از برهان کار اشتباهی است.

تأثیر شعر بر رزمندگان

آیت الله ممدوحی با اشاره به تأثیرگذاری شعر در دوران دفاع مقدس، اذعان داشت: یک بیت شعر چنان یک رزمنده را متحول می کند که در جبهه های حق علیه باطل شاهد هستیم رزمنده با شور و احساسی که از این شعر به دست می آورد چنان شجاعانه عمل می کند که حتی از فرمانده خود جلوتر رفته و به فیض شهادت نائل می شود.

وی با بیان اینکه شعر ماندنی است و این امری است که باید به آن توجه کرد، تصریح کرد: آن جا که باید عواطف را تصرف کرد باید از شعر بهره برد؛ فکر نکنید مسئله ساده است، جایی که شما می توانید کار کنید حتی فیلسوف نیز نمی تواند وارد شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه نباید بر سبک و روش بر انجام مداحی متکی بود، ابراز داشت: پیروی از سبک های خاصی در مداحی موجب لطمه زدن به معنویت ما شده است.

وی یاد آور شد: مداح اگر می خواهد سخنش سوز و شور در مردم ایجاد کرده و آن ها را متحول کند باید روح خود را با ائمه پیوند بزند زیرا منقلب شدن مردم در نتیجه این پیوند روحی مداح حاصل می شود.

گفتار و کردار مداحان باید تداعی کننده سیره ائمه باشد

آیت الله ممدوحی با بیان اینکه مداح باید با ائمه شاکله داشته باشد، بیان داشت: اگر خواستید بدانید به معنای واقعی مداح اهل بیت هستید یا خیر و آیا از شفاعت ائمه برخوردار می شوید باید ببینید بین شما و ائمه چقدر شاکله هست به این معنا که شما به چه میزان تداعی کننده سلوک و سیره ائمه به مخاطبان خود هستید.

وی با تأکید بر ایجاد رابطه بین مداح و اهل بیت(ع)، گفت: برقراری رابطه با ائمه به صدا، شعر و حتی پیروی از سبک و روش خاصی نیست بلکه شما باید ظاهر و گفتارتان صبغه الهی داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دین لفظی سودی برای انسان نخواهد داشت، اظهار داشت: اگر مداحان در زندگی منطق فاطمی، حسینی و علوی داشته باشند و بر طبق سیره آن ها عمل کنند در هر جا که باشند منشأ تحول خواهند شد./934/پ202/ص
ارسال نظرات