۱۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۸۳۴۴۳
کارشناس علوم تربیتی:

فلسفه احکامی مانند روزه برای نسل جوان پرسشگر و کنجکاو بیان شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس علوم تربیتی گفت: فضا سازی معنوی نیازمند مهندسی شهری است که با همکاری کارشناسان دینی و هنرمندان امکان پذیر است.
فلسفه احکامی مانند روزه برای نسل جوان پرسشگر و کنجکاو بیان شود


حجت الاسلام مهدی متقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: روزه از تکالیفی است که خداوند بر انسان ها واجب کرده و این سنت الهی در اقوام پیش از اسلام نیز سابقه دارد.

وی بیان داشت: روزه داری علاوه بر خواص درمانی اثبات شده دارای نقش شگرفی در ارتقای روح انسان دارد، زیرا روزه داری آموزش صبر و پایداری بر سختی و مبارزه با نفس است.

محقق علوم حوزوی بیان داشت: روزه فقط بازداشتن نفس از خوردن و آشامیدن نیست بلکه این مقدمه ای برای بازداشتن اعضاء و جوارح از گناه است و حتی تمرینی برای جلوگیری از خطور فکر گناه است.

کارشناس علوم تربیتی با بیان اینکه روزه داری از اعمالی است که نیاز به همت قوی دارد ادامه داد: والدین باید با درنظر گرفتن ابعاد گوناگون، فرزندان را به روزه داری سوق دهند.

وی ادامه داد: عادت دادن از سنین کودکی به روزه نصف روز، گرفتن جشن تکلیف و آموزش احکام واجبات، هدیه دادن برای اولین روزه و در عید فطر و تعریف در مقابل بزرگان و همسالان از جمله اقداماتی است که در نهادینه کردن فرهنگ روزه داری در بین نسل نوجوان موثر است.

وی گفت: نسل جوان پرسشگر است و از این رو تا می توانیم باید فلسفه احکام را برای آنها بیان کنیم تا عقلانیت آنها در کنار تعبد شان حفظ شود.

پژوهشگر علوم اسلامی اذعان کرد: ماه رمضان فرصتی است که هیئات مذهبی، مساجد و جلسات قرآنی باید با برنامه ریزی صحیح جوانان را به خود جذب کنند و لذت عبادت را در کام آنها بنشانند.

وی تصریح کرد: در فضایی که انواع فریب ها و وسوسه ها برای انحراف جوان آماده است اما حضور پرشور این قشر را در مناسبت های مذهبی مشاهده می کنیم که باید با برنامه ریزی صحیح مانند مسؤولیت دادن این حضور را همیشگی کنیم.

این دانش آموخته حوزوی در پایان گفت: همه باید تلاش کنند تا فضای جامعه در ماه رمضان مهیای خدایی شدن باشد و این با مهندسی شهری قابل اجرا است، زیرا فضا سازی معنوی کمک شایانی به آرامش روانی افراد می کند که لازم است هنرمندان در کنار کارشناسان دینی به طراحی های مناسب بپردازند. /909/پ202/ع


ارسال نظرات