۲۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۸۳۷۶۸

مرزبان شیعه منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ یادنامه شیخ مفید به مناسبت سالروز درگذشت این عالم شیعی در فضای مجازی منتشر شد.
شيخ مفيد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اولین روزهای ماه رمضان مقارن با وفات دانشمند بزرگ جهان تشیع، شیخ مفید (ره) است که به منظور بزرگداشت وی پایگاه اطلاع رسانی راسخون ویژه نامه‌ای را در فضای مجازی منتشر کرده است.

مرزبان اندیشه عنوان ویژه نامه ای است که شامل بخش هایی مانند شیخ مفید مرزبان حریم تشیع، زندگینامه محمد بن محمد، اندیشه‌های فقهی سیاسی شیخ مفید است که در پاره ای از بخش اخیر می خوانیم: شیخ مفید در کتاب گرانبهای المقنعه، ص 810 می‌نویسد: اقامه حدود(احکام حکومتی اسلام) به دست سلطان اسلام است که از طرف خداوند متعال، منصوب شده باشد و منظور از سلاطین اسلام، ائمه هدی از آل محمد(ص) و کسانی که به عنوان حاکم و امیر از جانب ایشان منصوب گردیده‌اند، می‌باشند و همانا عهده داری سلطنت اسلام از طرف ائمه به فقهای شیعه تفویض شده تا در صورت امکان، مسئولیت آن را بر عهده گیرند.چنان که از این فراز از بیان شیخ مفید برداشت می‌شود، وی ولایت فقیه را در ردیف ولایت سلطان عادل (امام) دانسته و در دایره مفهوم عام «سلطان اسلام» قرار داده است‏. از این رو زمانى که از سلطان اسلام و گستره مسئولیت‏ها و اختیارات او سخن مى‏گوید، به گونه‏اى مفهوم سلطان را تفسیر مى‏کند که شامل فقیه جامع الشرایط نیز مى‏شود. می‌توان از مباحث شیخ مفید در بحث ولایت فقیه، این نتیجه را گرفت که ایشان را می‌توان از فقهایی دانست که معتقد به ولایت مطلقه فقیه بوده که تمامی اختیارات سلطان(امام معصوم) را در زمان غیبت برای فقهای جامع الشرایط ثابت دانسته و گستره این ولایت را در همه اموری می‌داند که از شئون سلطنت و حکومت(ولایت تشریعی) امامان معصوم (ع) باشد.

شیخ مفید، پرچمدار انسجام اسلام، موقعیت شیعه در عصر شیخ مفید، اوج کمال مکتب کلامی شیعه در عصر شیخ مفید، دو توقیع به شیخ از دیگر بخش های این یادنامه است.

موقعیت شیعه در عصر شیخ مفید، مقاله است که به تبیین قدرت سیاسی اجتماعی شیعیان در کشورهای ایران، عراق و ... پرداخته که در همین زمینه می خوانیم: نیمه دوم قرن سوم، شیعه تجربه اولین اقتدار سیاسی ر، گذراند. در شمال ایران، در منطقه طبرستان، حکومت علویان، شکل می گیرد. در فاصله 250 تا 270ه، داعی کبیر و پس از وی، داعی صغیر تا 287، حکومت مناطق مختلفی از طبرستان را در اختیار می گیرند. در آن سال، حکومت علویان از دولت سامانی، شکست می خورد. امّا پس از چندی، در سال 301هـ . ق. داعی ناصرالحق، حکومت را در اختیار می گیرد. پس از وی، حسن بن قاسم تا 316 هـ . ق. حکومت مناطقی از شمال ایران را، در دست دارد. در آن سال، حکومت علویان، به دست سرداران دیلمی برچیده می شود و اولین تجربه حکومت شیعی، به شکست می انجامد. در گرایش مذهب رهبران علوی طبرستان، ابهاماتی وجود دارد. غالب مورخان، آنان را زیدی، خوانده اند، ولی شاید بتوان قراینی بر شیعه دوازده امامی بودن آن ارائه کرد. حکومت شیعی دیگری که در اوائل قرن چهارم رخ نمود، دولت حمدانیان بود. این دولت شیعی، از درون قبائل عربی برخاست و به نوعی استقلال و خودمختاری در برابر خلافت عباسی دست یافت. مرکز اصلی این دولت، در موصل و حلب بود.

علاقمندان برای مشاهده ویژه نامه مرزبان شیعه می توانند به پایگاه اطلاع رسانی راسخون به نشانی
www.rasekhoon.net مراجعه کنند. /909/پ202/ع

ارسال نظرات