۲۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۸۳۸۱۷

مراقبات رمضان در پایگاه حدیث نت قرار گرفت

خبرگزاری رسا ـ مراقبات ماه رمضان به همت پایگاه اطلاع رسانی حدیث شیعه در فضای مجازی منتشر شد.
ماه رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراقبات ماه رمضان عنوان مطلبی است که پایگاه حدیث نت به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان در صفحه نخست خود قرار داده است.

مراقبات رمضان تلخیصی از کتاب ماه خدا به قلم آیت الله ری شهری است که درباره ماه رمضان، فضایل، اعمال و چرایی آن به گفت و گو پرداخته است.

مراقبان رمضان در پنج بخش فضائل ماه خدا، آمادگی برای میهمانی خدا، آداب میهمانی خدا، شب قدر، آداب بیرون آمدن از میهمانی خدا تهیه و تنظیم شده است.

در بخش میهمانی خدا در بحثی با عنوان معنای میهمانی خداوند چیست؟، می خوانیم: خداى سبحان در این ماه میزبان دوستانش است . مگر همه مردم در همه اوقات ، میهمانان خدا نیستند که بر سر سفره الهى فرود آمده اند ؟ به علاوه ، پایه میهمانى ، همان خوردنى و آشامیدنى اى است که میزبان براى میهمان فراهم مى کند . پس ، این چه ضیافتى است که پرهیز از خوردن و آشامیدن ، نخستین شرط آن است؟ پاسخ این سؤال ، از تحلیل واقع بینانه حقیقت انسان و شناخت بنیادهاى وجودى او به دست مى آید . انسان از نگاه اسلام ، ترکیبى از جسم و جان است . همان گونه که جسم انسان براى تداوم وجود خویش نیازمند غذاهاى مادّى است ، هویّت و حقیقت انسانىِ او نیز نیازمند غذاهاى معنوى از سنخ خود است . روشن است که خداوند سبحان ، میهمانى رمضان را براى پذیرایى از جسم و وجود مادّىِ دوستانش فراهم نساخته است؛ چرا که بدن هاى آنان ، مثل همگان ، در ضیافت همیشگى خدایند. این ، در حالى است که اغلب دشمنان خدا از این سفره گسترده ، بیش از دیگران بهره مى برند نتیجه، این که ارزش پذیرایى از جسم و تأمین خواسته هاى مادّى ، هرگز به پاى تأمین نیازهاى معنوى نمى رسد، بخصوص که قرآن کریم تصریح مى کند : اگر بیم آن نبود که همه مردم به کفر بگروند ، کافر به بالاترین امکانات مادّى ، نایل مى شد.

در بخش آداب میهمانی خدا در بخش آداب روزه داری و در ذیل عنوان آنچه هنگام افطار، سزاوار است، می خوانیم: امام باقر علیه السلام فرمود: نماز را بر افطار مقدّم مى دارى ، مگر آن که با گروهى باشى که اوّل ، افطار مى کنند. پس با آنان مخالفت نکن و با ایشان افطار کن ، وگرنه اوّل ، نماز بخوان؛ چرا که بهتر از افطار است و نمازت با حالت روزه نوشته مى شود و این نزد من ، محبوب تر است.

مراقبات رمضان در پایگاه اطلاع رسانی حدیث شیعه به نشانی http://w3.hadith.net در فضای مجازی قابل دسترسی است. /909/پ202/ع

ارسال نظرات