روحانیت در تقویت پایههای اعتقادی جوانان نقش مهمی به عهده دارد

محمدهاشم زمانی، مدیر مؤسسه نور فرقان و از پژوهشگران امور قرآنی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به دیدگاه اسلام درباره روزه گفت: روزه از فروعات دین اسلام و واجب است به طوریکه مسلمانان براساس این واجب، یک ماه از سال را که ماه رمضان باشد، روزه میگیرند.
وی با بیان اینکه روزهای که در دین اسلام واجب شده، همان روزه در ادیان دیگر است، افزود: هرچند کیفیت روزه در ادیان متفاوت است، اما در ماهیت یکی هستند و براساس آیات قرآن، تقوا فلسفه روزه است.
زمانی خاطرنشان کرد: اگر فلسفه روزه را از ابعاد روایی، عرفانی و یا اجتماعی بررسی کنیم خواهیم دید که در هر بُعد آن، فلسفهای را در خود جای داده است که بررسی آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی با اشاره به برخی روایات که روزه را عامل سلامتی دانستهاند، اظهار داشت: فلسفه روزه در این روایات بر بهداشت و سلامتی استوار شده است و این هدف را انسان تنها به تجربه میتواند درک کند.
این پژوهشگر امور قرآنی در ادامه جنبه اجتماعی روزه را مدنظر قرار داد و با بیان اینکه فلسفه دیگر روزه درک فقر مستمندان است، گفت: انسان توسط روزه نیازمندیها و سختیهای دیگران مانند گرسنگی را درک میکند و از جنبه اجتماعی بهتر میتواند درد آنان را فهمیده و یاری رساند.
وی با اشاره به جنبه عرفانی فلسفه روزه اظهار داشت: عرفا بر امر روزه به عنوان خودسازی و خودشناسی تأکید کردهاند که نتیجه آن خداشناسی و جهانشناسی است. انسان توسط روزه میتواند خودسازی کرده و بر نفس و تمایلاتش غلبه کند تا جهان هستی را بهتر بشناسد و در عمل بتواند به فرامین خداوند عمل کند.
زمانی با بیان اینکه روزه از جنبه اخلاقی هم اهمیت بسزایی دارد، گفت: کسی که روزه میگیرد باید از خوردن، آشامیدن، دروغ گفتن، پرهیز از اعمال نادرست خود را بازدارد که این عامل برای دوری همیشگی از رذائل اخلاقی تمرین و ممارست است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شب قدر و اهمیت آن در ادیان مختلف، افزود: شب قدر براساس آیات قرآن کریم یک جنبه فرازمانی و تنها اختصاص به اسلام ندارد، از اینرو هم در شرایع و ادیان گذشته بوده، هم در اسلام و هم پس از آن ادامه خواهد داشت.
مدیر مؤسسه نور فرقان با اشاره به به سوره قدر، اذعان داشت: در این سوره از تنزل استفاده شده است، که این امر به صورت مستمر ولی در زمان مختلف، اموری از طرف ملائکه به انسان میرسد که این امور ممکن است مقدراتی برای جهان هستی باشد یا در امور مردم توسط ولی برای مدیریت جامعه و مدیریت مردم به کار رود.
وی نزول قرآن کریم را به انزالی، تنزیلی و تدوینی تقسیم کرد و با بیان اینکه نزول انزالی دفعی است و نزول تدریجی به صورت تنزیل و تفصیل است، ابراز داشت: قرآن ابتدا به کلیت و اجمال بر قلب پیامبر اکرم(ص) نازل شد و پس از این نزول دفعی، به صورت تفصیل نازل شد تا نقشی در جامعه داشته باشد و مجموعهای به صورت قرآن تدوینی فراهم شود که کتاب جهانشمول و منشور جاویدانی از قوانین الهی برای بشریت باشد.
زمانی با اشاره به تفاوت شاخص عبادت در اسلام و سایر ادیان، گفت: هرچند در زمان حضرت آدم(ع) شریعت بسیار بسیط و ساده بوده و بیشتر جنبه عقلانی داشته است، اما پس از آن در حضرت نوح(ع) که صاحب کتاب بوده و پس از آن نیز از اوصیای آن حضرت تا حضرت ابراهیم(ع) که کتاب شریعت الهی به همره داشته است، تمام این شرایع به اقتضای زمان و ظرفیت مردم بوده است.
وی ادامه داد: عبادتی که برای شریعت حضرت موسی(ع) تعیین شده بود، بسیار سختتر از عبادت در شریعت اسلام است چرا که در زمان صدر اسلام، رشد جمعیت و پیچیدگی جوامع به احکامی آسان احتیاج داشت و براساس آیهای از قرآن، سختیهایی که مردم ادیان دیگر در شریعت داشتند، از دوش مسلمانان برداشته شده است.
این پژوهشگر امور قرآنی خاطرنشان کرد: البته عبادات به عنوان یکی از احکام برای مسلمانان آسان شده اما حقیقت عبادت هیچ فرقی نکرده است. عبادت یعنی بندگی خدا و بندگی خدا در شرایع ثابت بوده و تفاوتی نکرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، عدم توانایی انتقال مباحث و مسائل دین اسلام در میان جوانان را معضلی برای جامعه کنونی دانست و ابراز داشت: شیاطین با بهرهگیری از ابزارهای مختلف مانند اینترنت، ماهواره و شبکههای اطلاعرسانی دیگر زمینههای انحراف جوانان را بیش از گذشته فراهم کردهاند که این رسالت فرهیختگان را دو چندان کرده است.
زمانی تصریح کرد: فرهیختگان خود را از قالب مادیگرایی بیرون بکشند و با همدردی و همراهی و همکاری زمینهای فراهم کنند تا جوانان بهتر بتوانند مباحث و مسائل الهی را درک کرده و مبانی اعتقادی خود را قوی کنند.
وی با بیان اینکه عدم درک مبانی اعتقادی مهمترین مشکل جامعه امروز است، گفت: به سبب نداشتن پایه اعتقادی قوی، دستخوش فرقهها و مسلکهای مختلفی شدهایم که دائماً جوانان را رصد کرده و گرفتار توطئهها و دسیسههای خود میکنند.
مدیر مؤسسه نور فرقان اذعان داشت: روحانیت در تقویت پایههای اعتقادی جوانان نقش مهمی به عهده دارد، اما این وظیفه منحصر به این قشر جامعه نیست و دانشگاهیان در کنار آن و بلکه هر انسانی آگاهی که نسبت به این امر احساس خطر میکند، مسؤول است. /920/ت302/ع