۲۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۸۳۹۵۴
آیت‌الله سبحانی:

قرآن تنها مکتبی است که امنیت کشور را تضمین می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی گفت: قرآن بر خلاف مارکسیست‌ها که تنها برای جانداران شعور قائلند، از روی برهان می‌گوید عالم، عالم عقل و شعور است و این مکتب تنها مکتبی است که امنیت کشور را ایجاد می‌کند.
آيت الله جعفر سبحاني آيت الله جعفر سبحاني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر دوشنبه در پنجمین جلسه از سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که با حضور طلاب ایرانی و غیرایرانی در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، در ادامه تفسیر بسم‌الله گفت: رحمن و رحیم دو صفت خداوند منان و در این بین رحمن از گستردگی بیشتری نسبت به رحیم برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: رحمن معنای وصفی ندارد، از اسمای مختص خداوند در دنیا و آخرت و فراگیری آن نسبت به مؤمن و کافر است، اما رحیم اسم خاص خدا نبوده و خداوند تنها نسبت به مؤمن رحیم است.

حضرت آیت‌الله سبحانی افزود: اگر الرحمن و الرحیم هر دو صفت باشند، حتماً رحیم مقدم بر رحمن است، اما الرحمن معنی صفتی خود را از دست داده و لقب خدا شده است. از این‌رو در قانون عرب اول اسم آورده می‌شود، پس از آن لقب قرار می‌گیرد و در ادامه صفت آورده می‌شود.

وی در ادامه به تفسیر نخستین آیه از سوره حشر یعنی «سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ» پرداخت و با بیان این‌که آنچه در آسمان و زمین است، خداوند را تسبیح می‌کنند، گفت: تمام ذرات کهکشان‌ها که قابل شمارش نیست، خداوند را از هرآنچه صفات ناپسند است، تنزیه می‌کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به اختلاف مفسران در تفسیر نوع تسبیح ابراز داشت: برخی از مفسران معتقدند تسبیح موجودات تکوینی است و بر این باورند که هر موجودی با زبان بی‌زبانی دلالت بر تنزیه آفریدگار می‌کند.

وی با بیان این‌که در سوره مبارک اسراء آمده است که تمام موجودات از روی شعور و ادراک خداوند را تنزیه می‌کنند و این نشان می‌دهد که تسبیح موجودات تکوینی نیست، تصریح کرد: اگر تسبیح موجودات تکوینی بود، همه موجودات می‌فهمیدند که خداوند قادر و حکیم است، در حالی که قرآن می‌فرماید شما درک نمی‌کنید و این نشان می‌دهد که تسبیح موجودات آگاهانه است.

حضرت آیت‌الله سبحانی اذعان داشت: از منظر معارف فلسفی، هر موجودی نسبت به درجه وجودی خود از دانش و آگاهی برخوردار است و نسبت به فهم خود، خداوند را تسبیح می‌کند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که جهان آفرینش دارای گوش، چشم، علم و ادراک است با طرح این سؤال که کدام مکتب می‌تواند امنیت کشورها را تضمین کند، گفت: قرآن بر خلاف مارکسیست‌ها که تنها برای جانداران شعور قائلند، از روی برهان می‌گوید عالم، عالم عقل و شعور است و این مکتب تنها مکتبی است که امنیت کشورها را ایجاد می‌کند.

وی در پایان خطاب به مبلغان به حالات خداوند در پایان آیات قرآن کریم اشاره کرد و گفت: زمانی که می‌خواهید بهشت را برای مردم تشریح کنید، چهر‌ه‌تان باز و خندان باشد، اما آنجایی که می‌خواهید درباره جهنم، عقاب الهی و برزخ سخن بگویید، چهره‌تان گرفته و صدایتان خشن باشد.

گفتنی است، حضرت آیت‌الله سبحانی در ادامه درس تفسیر خود که فردا برگزار می‌شود، به تفسیر آیه دوم سوره حشر و ماجرای بنی‌نضیر و حوادثی که برای پیامبر اکرم(ص) پیش آوردند، اشاره خواهد کرد. /920/پ202/ج

ارسال نظرات