۲۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۸۳۹۷۰
کارشناس اخلاق و تربیت اسلامی:

روزه مدیریت خواسته ها و ارمغان آور بالندگی و رشد معنوی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس اخلاق و تربیت اسلامی گفت: دلبستگی ایجاد شده به قشر آسیب پذیر جامعه از اثرات روزه داری است که بسیاری از مشکلات و نابسامانی های اجتماعی را از میان برمی‌دارد.
ماه رمضان


حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که در روزگار شما نسیم های الهی می‌وزد که خود را در معرض آن قرار دهید.

وی ادامه داد: یکی از بهترین فرصت هایی که رحمت الهی در آن جریان دارد ماه مبارک رمضان است که طبق روایات شیاطین در این ماه در بند هستند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: زمینه های بهره گیری از فیوضات الهی در رمضان آماده تر و راه تقرب سهل تر است.

وی بیان داشت: ماه رمضان ماهی است که بندگان از اعمال خود بهره بیشتری می برند و حتی نفس کشیدن بندگان در آن عبادت است.

کارشناس اخلاق و تربیت اسلامی گفت: روزه داران در رمضان با چشم پوشی از لذایذ مادی حلال، قدرت بیشتری برای مبارزه با هواهای نفسانی پیدا می کنند و این می تواند مقدمه خوبی برای شروع جهاد اکبر باشد.

وی بیان داشت: در مضامین دینی ما یکی از بهترین بهره های روزه گیری، تقوا عنوان شده است که جوهر این ارزش کنترل نفس است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: خویشتن داری اثری است که روزه داران آن را در خود تقویت می کنند و مراتب رشد و بالندگی معنوی را همین مدیریت خواسته ها به ارمغان می‌آورد.

وی در ادامه به اثرات اجتماعی روزه اشاره کرد و گفت: از آثار روزه داری توجه به نیازمندان و تهیدستان است، زیرا انسان با تحمل گرسنگی و تشنگی، وضعیت آن ها را درک می کند و برایش دغدغه ایجاد می شود.

دانش آموخته حوزه علمیه قم ادامه داد: دلبستگی ایجاد شده با قشر آسیب پذیر جامعه از اثرات روزه داری است که بسیاری از مشکلات و نابسامانی های اجتماعی مانند رقابت های بیهوده و نادرست، حسادت ها و پا مال کردن حقوق فرودستان را از میان برمی دارد.

پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: روزه داری باعث می شود تا نگاه ما توسعه پیدا کند و دیگران را هم در شادی های خود شریک بگیریم. /909/پ202/ع

ارسال نظرات