۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۸۴۱۵۹
امام جمعه سراب:

کودتای 28مرداد محصول مشترک مستکبران داخلی و خارجی بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه سراب گفت: کودتای 28 مرداد و موفقیت آمریکا و انگلیس در اجرای آن‌، نتیجه دوری و جدایی مصدق از روحانیت بود.
امام جمعه سراب
حجت الاسلام امیر رشتبری،امام جمعه سراب، ‌در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا‌ گفت : کودتای 28 مرداد نتیجه دوری و جدایی دولت مصدق از روحانیت بود.

امام جمعه سراب با اشاره به این‌که کودتای 28مرداد محصول مشترک مستکبران خارجی و داخلی بود اظهارداشت: این کودتا که از سوی انگلیس و آمریکا برنامه ریزی شده بود توسط ایادی داخلی آنها به اجرا درآمد.

حجت الاسلام رشتبری آسیب‌شناسی موفقیت کودتا چیان در 28 مرداد را ضروری دانست و با بیان نقش غفلت دکتر مصدق در به ثمر رسیدن کودتا افزود: بعد از قیام سی‌ام تیر مردم، که با رهبری آیت الله کاشانی صورت گرفت و در آن بار دیگر مصدق با حمایت مردم و روحانیت به صحنه قدرت بازگشت‌، متأسفانه دکتر مصدق دچار نوعی جو‌زدگی شد و قدرت مردمی را در حمایت از دولت‌ها نادیده گرفت‌.

حجت الاسلام رشتبری اضافه کرد: در آن زمان متأسفانه برخی‌ عوامل طرفدار مصدق، شعار جدایی دین از سیاست را مطرح کردند و عوامل داخلی و خارجی به تخریب آیت الله کاشانی اقدام کردند.

امام جمعه سراب با اشاره به نقش ممتاز روحانیت در حرکت های مردمی ابراز داشت: روحانیت در سایه حمایت های مردم قدرت می یابد و مردم نیز زیر سایه روحانیت راه خود را می یابند‌‌؛ از این رو در تمام حرکت‌ها و نهضت‌های آزادی‌بخش محوریت روحانیت را می‌توان به وضوح مشاهده کرد.

حجت الاسلام رشتبری با اشاره به آثار و عوارض زیانبار این کودتا در کشور تصریح کرد: پس از این کودتای انگلیسی، آمریکایی ساواک به عنوان مخوف‌ترین نظام امنیتی رژیم شاه به وجود آمد و سایه ننگین اسارت بر کشور مستولی شد‌./949/ت302/س
ارسال نظرات