۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۸۴۳۳۸
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

خدمات حضرت خدیجه در راه اسلام هیچ‌گاه از یادها نمی‌رود

خبرگزاری رسا ـ مدیر حلقه تخصصی تاریخ اسلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که حضرت خدیجه(س) تمام اموال خود را در راه اهداف الهی پیامبر اکرم(ص) و گسترش و تقویت اسلام، بخشش کرد و بهترین یاور و پشتیبان برای رسول خدا(ص) در تمام مشکلات و سختی‌ها بود، گفت: خدمات حضرت خدیجه در راه اسلام هیچ‌گاه از یادها نمی‌رود.
حجت‌الاسلام غلامحسن محرمي


حجت‌الاسلام غلامحسن محرمی، مدیر حلقه تخصصی تاریخ اسلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار رسا با اشاره به سالروز وفات حضرت خدیجه(س) آن را تسلیت گفت و ابراز داشت: حضرت خدیجه(س) یکی از چهار زن کامل دنیا، نخستین و بهترین همسر رسول اکرم(ص)، مادر فاطمه زهرا(س) و نخستین زنی بود که اسلام آورد.

وی با بیان این‌که حضرت خدیجه(س) از زنان مشهور تاجر عرب و حجاز و از خانواده‌های اصیل و اشراف مکه به شمار می رفت، افزود: درباره عظمت آن حضرت، می‌توان به این نکته اذعان داشت که یازده امام معصوم(ع) از نسل ایشان هستند و افتخاری بالاتر از این در دنیا نیست.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: این بانوى بزرگوار و الگوى ممتاز زن مسلمان، زنی با کمال، با شخصیت و با فضیلت بود که در نزد پیامبر اکرم(ص) احترام و محبوبیت خاصی داشت به نحوی که رسول گرامی اسلام(ص)، آن خاتون محترم را بسیار دوست مى‏داشت و به مهر و درایت ایشان آگاه بود.

وی با بیان این‌که حضرت على(ع) درباره شخصیت حضرت خدیجه(س) فرمود: «این جمله را از خود پیامبر اسلام(ص) شنیدم که فرمود بهترین زنان بنى‏اسرائیل در عصر گذشته، مریم بنت عمران، و بهترین زنان امت، امروز خدیجه بنت خویلد است»، گفت: آن بانوی مکرم اسلام براساس روایات صحیح در این دنیا و هنگام ولادت حضرت فاطمه(س) مصاحب بزرگ‌ترین زنان عالم بوده که خداوند به پرستاری ایشان فرستاده است.

حجت‌الاسلام محرمی با اشاره به جایگاه و موقعیت بلند حضرت خدیجه(س) در میان اشراف‌زادگان و امیرزادگان، گفت: با وجودی که مردان ثروتمندی از قریش چون «ابوجهل بن هشام» و «عقبة بن ابی معیط» از او خواستگاری کرده بودند، ولی خدیجه(س) که شیفته درستکاری، امانتداری، مکارم اخلاقی و جهات معنوی رسول اکرم(ص) شده بود، خود، پیشنهاد ازدواج داد.

وی اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) تا وقتی که حضرت خدیجه(س) حیات داشت، هیچ زن دیگری اختیار نکرد و ثمره این ازدواج، دو پسر به نام قاسم و عبدالله که هر دو قبل از بعثت پیامبر از دنیا رفتند و چهار دختر به نام زینب، ام کلثوم، رقیه و فاطمه زهرا(س) بود که حضرت فاطمه پس از بعثت به دنیا آمد. در اصل می‌توان گفت تمام فرزندان پیامبر اکرم(ص) غیر از ابراهیم که از ماریه قبطیه بود، از حضرت خدیجه است.

مدیر حلقه تخصصی تاریخ اسلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که حضرت خدیجه(س) نخستین زنی بود به رسالت پیامبر اکرم(ص) ایمان آورد، اظهار داشت: آن حضرت بدون هیچ درنگی پیامبری رسول خدا(ص) را پذیرفت، مسلمان ‌شد و اموال خود را در راه اهداف الهی همسرش و گسترش و تقویت اسلام، بخشش کرد و با ثروت بسیارش، در راه تثبیت و پیشرفت اسلام، بسیار موثر بود.

وی اظهار داشت: عایشه درباره شخصیت حضرت خدیجه(س) مى‏گوید «روزى نمى‏شد که پیامبر اسلام از خدیجه ذکر خیرى به میان نیاورد و حتی هر وقت در منزل گوسفندى ذبح مى‏شد، مى‏فرمودند از گوشت آن براى دوستان خدیجه هم بفرستید که روزى به این وضع اعتراض کردم، اما پیامبر اکرم(ص) فرمودند: من دوستان خدیجه را نیز دوست مى‏دارم».

حجت‌الاسلام محرمی با بیان این‌که خدمات حضرت خدیجه در راه اسلام هیچ‌گاه از یادها نمی‌رود، تصریح کرد: خدیجه(س) زنى دانشمند، پرتجربه، بسیار فهیم، بسیار روشن‏بین و صاحب‌کمال بود. هر مسأله‏اى را به دقت بررسى مى‏کرد، هرگز بدون علم و اندیشه چیزى را نمى‏پذیرفت و بدون تفکر و تعمق حرفى نمى‏زد.

وی حضرت خدیجه(س) را یک همسر فداکار و ایثارگر، قوی‌ترین پشتیبان و بهترین یاور و همراه برای رسول خدا(ص) در تمام مشکلات و سختی‌ها معرفی کرد و با اشاره به فوت ایشان سه سال پیش از هجرت پیامبر اکرم‌(ص)، اذعان داشت: سالی که حضرت ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه(س) رحلت کردند، از سوی پیامبر اکرم(ص) سال عام‌الحزن نامیده شد. /920/ت302/ع

ارسال نظرات