۰۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۰:۵۶
کد خبر: ۸۴۵۳۰

کتاب فقه سیاسی شیعه در تهران نقد و بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب فقه سیاسی شیعه با حضور نویسنده کتاب در تهران نقد و بررسی شد.
کتاب فقه سیاسی شیعه در تهران نقد و بررسی شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم نقد و بررسی کتاب فقه سیاسی شیعه، یک شنبه، سی و یکم مرداد در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام سید کاظم باقری، نویسنده کتاب فقه سیاسی شیعه با اشاره به این که عمده بحث دو دهه اخیر بحث تحول است، گفت: تحول از حال به حال دیگر درآمدن با حفظ اصالت است که اگر امری در برابر شرایط و فشارهای بیرونی سریع منفعل باشد از کار آمدی می افتد و مقاومت بیجا نیز موجب ناکارآمدی خواهد شد.

وی با بیان این که فقه سیاسی از اصطکاک نیازهای جامعه با متون دین شکل می گیرد، ابراز داشت: تحول بر اساس یک سازگار و مکانیسم دقیق و منطقی نکته اساسی کتاب حاضر است.

عضو هیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که اجتهاد یک تلاش عقلی و روشمندی برای به دست آوردن حجت شرعی در مسایل نختلف دینی است، اظهار داشت: کلیت تحول فقه سیاسی شیعه درطول زمان در دستگاهی به نام اجتهاد قرار می گیرد و مبتنی برعقل و هماهنگ با مقتضیات زمان با حفظ اصل از ویژگی های این دستگاه است.

در ادامه کمال اکبری، رییس دانشکده صدا و سیما قم به عنوان ناقد، عدم یک روش واحد مانند ورود به مباحث به صورت فقیهانه یا جامعه شناسانه، به جهت اضافه بودن یک فصل این کتاب تکرار در فصل پنجم و ششم، ابهام در برخی عبارات را از اشکالات کتاب برشمرد و افزود: موضوع این کتاب نو و نیاز جامعه است و این کتاب به کلیات نظریه سکولار جواب می دهد.

وی نحوه پرداختن به بحث، نبود غلط املایی و کار فراوان را از ویژگی های مثبت این کتاب دانست./921/ پ202/ص
ارسال نظرات