۰۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۸۴۶۱۰
مدیر کل کتابخانه های مازندران:

مجمع خیرین کتابخانه‌ساز در شهرستان‌های مازندران راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل کتابخانه های عمومی مازندران گفت: با توجه به شاخص جمعیت با سواد در مازندران، این استان در عرصه کتابخوانی و کتابخانه‌سازی در محرومیت کامل به‌سر می برد و وضعیت کنونی مناسب با شأن و منزلت فرهنگی این استان نیست.
مدير كل كتابخناه هاي عمومي مازندران


محمد اساعیل امامزاده، مدیر کل کتابخانه های عمومی مازندران، در گفت‌وگو با خبرگار خبرگزاری رسا در ساری، گفت: با توجه به شاخص جمعیت با سواد در مازندران، این استان برای نیل به افق 1404 نیاز به 60 کتابخانه استاندارد، که هریک از این کتابخانه ها دارای دو هزار مترمربع زیربنا است؛ دارد.

وی فقدان کتابخانه استاندارد در شهرهای مازندران را خلأ مطالعاتی و پژوهشی برای محققان و دانش پژوهشان این استان عنوان کرد و گفت: درحال حاضر استان دارای یک کتابخانه استاندارد با ضعف منابع کتابخانه ای است و در صورت احداث 60 کتابخانه استاندارد، 132 هزار مترمربع به فضای کتابخانه ای مازندران افزوده خواهد شد، که اعتبار مورد نیاز این کتابخانه ها با فهرست بهاء امس بدون تجهیزات مبلغ 66 میلیارد تومان است.                                                                        

مدیر کل کتابخانه های عمومی مازندران، تحقق اهداف همه برنامه ها در افق 1404 را منوط به عملیاتی شدن برنامه ها در حوزه فرهنگ بویژه کتابخوانی و کتابخانه های عمومی دانست و گفت: کلیه برنامه های افق 1404 دانایی محوری و مبتنی برنیروهای آگاه و خویشتن باور است که کتابخانه ها نقش اساسی در شکل گیری این نیروها ایفا می‌کنند.                                                            

وی با اشاره به این‌که هر کتابخانه یک هزارو 555 عضو دارد، اظهار داشت: 113 هزار نفر عضو فعال کتابخانه‌های عمومی استان هستند که در سال 88، 43درصد نسبت به سال 87 رشد داشته است.

امامزاده با اعلام این‌که از هر صد نفر مازندرانی چهار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضویت دارند، بیان داشت: بیشترین اعضای فعال از بین کسانی‌اند که در مقطع تحصیلی متوسطه تحصیل می‌کنند و مقاطع راهنمایی، ابتدایی، کاردانی، کارشناسی ارشد و دکترا در رده‌های بعدی هستند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی مازندران با تاکید براین‌که تلاش بر این است که در همه شهرستان های استان مجمع خیرین کتابخانه ساز را راه اندازی کنیم، اظهار داشت: مازندران به جهت کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌سازی در محرومیت کامل به‌سر می برد و وضعیت کنونی متناسب با شأن و منزلت فرهنگی این استان نیست.
                                                                        
                     
امام‌زاده خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم پیشرفت امورمربوط به حوزه کتاب را روی اعتبارات دولتی محدود و مقید سازیم  قطعًا هیچ اتفاق خجسته ای رخ نخواهد داد و برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در چشم انداز 1404، عموم مردم با درک ضرورت و حس مسؤولیت پذیری کمک کنند.       
                                                                                                                                               
وی در پایان ایجاد فضای کتابخانه‌ای را در ساز وکار بقا فرهنگ مهم عنوان کرد و یادآور شد: کتابخانه حلقه رابط نسل حاضر با سرمایه‌های پیشین خود است و اگر فرزندانمان نسبت به ریشه‌های اصیل خود آگاهی نداشته باشند قطعاً در تهاجم فرهنگی دچار استحاله فرهنگی و بی هویتی خواهند شد./950/پ202/س

ارسال نظرات