۰۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۸۴۷۰۸
آیت الله مصباح یزدی:

کسانی که از روی عناد مبتلا به کفر و انکار شده اند، الی الابد در جهنم خواهند بود

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه مشیت و اراده انسان نیز بدون مشیت الهی محقق نمی شود اظهار داشت: کسانی که کفر عنادی دارند، حجت بر آنها تمام شده است، آنها از روی عناد مبتلا به کفر و انکار شده اند و الی الابد در جهنم خواهند بود.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، سه شنبه شب، در ادامه بحث تفسیر خطبه فدکیه که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، در سخنانی ابراز داشت: ما نمی توانیم حقیقت فعل خدا را درک کنیم، کما اینکه خود او را نمی توانیم به درستی و کما هو حقه درک کنیم.

وی ادامه داد: اما اگر بنا باشد هرآنچه را نمی توانیم درک کنیم، انکار نماییم، باید بسیاری از چیزها را حتی در این دنیا انکار کنیم.

آیت الله مصباح یزدی افزود: خداوند تبارک و تعالی همه عالم هستی و مخلوقات را با اراده خود خلق کرده است، ما خیال می کنیم، وقتی خدا عالم هستی را خلق می کند، باید صورتی ازلی باشد که بر اساس آن مخلوقات و انسان ها را خلق کند، چون خود ما نمی توانیم بدون الگو و نمونه چیزی را درست کنیم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه آفرینش خدا بر اساس الگوگیری از نمونه قبلی نیست گفت: خداوند تبارک و تعالی فاقد اجزا است و تنها چیزی که در پیدایش خلق مؤثر بوده، قدرت لایزال الهی بوده است، نه احتیاجی به ماده قبلی داشت و نه الگو و نمونه ای که از آن برای خلقت هستی اقتباس کند؛ فقط ذات الهی بوده و با اراده او همه عالم هستی آفریده شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مقتضای اخلاص در اعتقاد این است که هیچ گونه کثرتی برای ذات خدا قائل نشویم ابراز داشت: خدا یک موجود بسیط، واحد و نامتناهی است که خود او عین ذات اوست و قدرت او نیز زائد بر ذات او نیست.

وی با تبیین تفاوت های مشیت با اراده گفت: درباره این دو موضوع بحث های زیادی شده است که آیا این دو از صفات ذاتی است یا فعلی، متکلمین در این موضوع مباحث بسیار زیادی داشته اند، عده ای با استناد به روایاتی مدعی شده اند که مشیت الهی نیز از جمله مخلوقات خدا است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در برخی از روایات داریم که خداوند تبارک و تعالی اسمایی را برای خود خلق کرده است و یک اسمی را هم خلق کرده که در ذات خود اوست و از ذات او خارج نمی شود.

وی با بیان اینکه استعمال خلق در مورد اسمی که مخصوص ذات اقدس اله است به معنای عرفی خلق نیست ادامه داد: شاید مناسب تر این باشد که بگوییم در آنجا خلق به معنای جلوه ای است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه گفت: وقتی می گوییم خدا با اراده خود عالم هستی را خلق کرده و آفریده است، برخی از اندیشمندان قدیم پندار غلطی داشتند و می گفتند پیدایش خلقت عالم هستی از ناحیه خدا، نوعی جبر است و خدا به خلق کردن مجبور بوده است، اینها همچنین مدعی هستند که ذات خدا اقتضای خلقت دارد و اراده در اینجا نقشی ندارد.

وی با بیان مشیت و اراده انسان نیز بدون مشیت الهی محقق نمی شود اظهار داشت: کسانی که کفر عنادی دارند، حجت بر آنها تمام شده است، آنها از روی عناد مبتلا به کفر و انکار شده اند و الی الابد در جهنم و دوزخ خواهند بود.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به فرازهایی از خطبه حضرت زهرا(س) تاکید کرد: این بانوی کریمه در بخشی از این خطبه گرانسنگ به دو مطلب اساسی تاکید کرده است؛ اول اینکه آفرینش عالم هستی از روی نمونه قبلی نبوده است و دوم اینکه خداوند تبارک و تعالی به هیچ وجه دست بسته نیست و همیشه بامشیت و اراده خود اشیا و موجودات را خلق می کند.

وی با بیان اینکه وجود هر مخلوقی وابسته به اراده الهی و عین اراده او و تجسم اراده الهی است اظهار داشت: قرآن کریم و آموزه های دینی تاکید دارند که خدا در هیچ حالتی دست بسته نیست، ما نباید چنین تصوراتی بکنیم، این گونه تصورات بسیار زشت و ناپسند است و آموزه های دینی و اسلامی ما را از این موضوع برحذر می دارد.

آیت الله مصباح یزدی افزود: خداوند تبارک و تعالی مخلوقاتی دارد که قید زمانی ندارند، ولی معنای این حرف این نیست که خدا بر خلق آن مجبور بوده است، خدا اراده کرد و گفت: کن، فیکون. /924/پ201/ج
ارسال نظرات