سلسله مباحث ولایت(12)؛
آیت الله موسوی جزایری: در بینش صحیح اسلامی جانشین پیامبر اعظم باید سرآمد همگان باشد
خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری گفت: در مکتب تشیع و به طور کلی بینش صحیح اسلامی، جانشین پیامبر اعظم(ع) باید بعد از ایشان سرآمد همه باشد و در جمیع صفات حسنه از جمله شجاعت، علم، زهد و عبادت برتر از سایرین باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، سحرگاه امروز، در دوازدهمین جلسه از سلسله مباحث ولایت که در تفسیر زیارت غدیریه امام هادی (ع) از صدا و سیمای مرکز خوزستان پخش می شود، در ادامه بحث روز گذشته پیرامون جنگ حنین اظهار داشت: هدف از بیان این وقایع فقط بررسی تاریخ نیست بلکه این صحبت ها با هدف اعتقادی بیان می شود چراکه در مکتب تشیع و به طور کلی بینش صحیح اسلامی جانشین پیامبر اعظم(ع) باید بعد از ایشان سرآمد همه باشد.
آیت الله موسوی جزایری، ادامه داد: همانگونه در قرآن کریم در مورد رسول اکرم(ص)آمده است«و لقد کان فی رسول الله اسوه حسنه» امام و جانشین بعد از او نیز باید مورد اقتدای مردم واقع شود و در جمیع صفات حسنه از جمله شجاعت، علم، زهد و عبادت برتر از سایرین باشد.
رییس شورای حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به آیه «لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللّهُ فِی مَوَاطِنَ کَثِیرَةٍ وَیَوْمَ حُنَیْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْکُمْ کَثْرَتُکُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنکُمْ شَیْئًا وَضَاقَتْ عَلَیْکُمُ الأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّیْتُم مُّدْبِرِینَ» خاطر نشان: آیا کسانی که در شرایط سخت پیامبر اعظم(ص) را تنها گذاشتند شایسته پیروی اند یا کسی که قهرمانانه در تمام مقاطع در کنار رسول اکرم(ص) ایستادگی کرده است.
استاد عالی حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به آیه«فضّل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما» تصریح کرد: بالاترین ارزش برای امام مسلمانان این است که در جهاد فی سبیل الله استقامت داشته باشد و هرگز به دشمن پشت نکرده و روحیه جهادی داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در خوزستان، خاطر نشان کرد: آیا افرادی را که برخی از مسلمانان آنها را بر علی ابن ابیطالب(ص) مقدم داشتند، فضیلت جانشینی پیامبر اعظم(ص) را دارند یا کسی که همگان به مقام والای او در شجاعت، زهد، علم و تقوا معترفند.
آیت الله موسوی جزایری، ادامه داد: آیا آنها شب هنگام از خوف خدا بیهوش می شدند و منجات هایی همچون کمیل، صباح و شعبانیه را با خدا زمزمه می کردند و در جنگ ها حرف آخر را زده و تکلیف جنگ را با ضربات خود مشخص می کردند یا علی ابن ابیطالب(ع) پسر عموی رسول خدا؟
استاد عالی حوزه علمیه خوزستان، در ادامه بحث در مورد جنگ حنین ابراز داشت: پس از آنکه با رشادت های امیرالمونین (ع) اوضاع جنگ به نفع مسلمانان تغییر کرد و کفار به قلعه ای مستحکم در طائف پناه بردند، پیامبر اعظم(ص) دستور به تعقیب کفار داد و آنها ده روز در محاصره مسلمانان به سر می بردند.
آیت الله موسوی جزایری، ادامه داد: پس از ده روز نافع ابن قیلان از سران طائف جهت مبارزه به بیرون آمد و همچون گذشته کسی که به دعوت شجاعان جهت نبرد پاسخ می گفت علی ابن ابیطالب بود و اورا از پای در آورد و سبب تسلیم شدن عده زیادی از کفار و به ویژه فرمانده آنها مالک ابن عوف شد و او نیز قوم خود را متقاعد به پذیرش اسلام کرد.
رییس شورای حوزه علمیه خوزستان، در بخش دیگری از سخنان خود به جنگ خیبر اشاره و خاطر نشان کرد: خیبر نام قلعه ای در دویست کیلومتری مدینه است که از نظر اقتصادی اهمیت بسیاری داشت، در سال هفت هجری پس مشخص شدن توطئه گری یهودیان سپاه اسلام عازم جنگ با آنها شد.
نماینده ولی فقیه در خوزستان، ادامه داد: محاصره خیبر بیست روز به طول انجامید تا این مرحب پهلوان و فرمانده خیبر بیرون آمد و مبارز طلبید، رسول اکرم(ص) در مرحله اول پرچم جنگ را به دست ابوبکر سپرد و او بدون نتیجه باز گشت، در مرحله دوم عمر را مأمور به گشودن قلعه خیبر کرد امام او نیز موفقیتی به دست نیاورد، در این زمان رسول اکرم(ص) فرمود: فردا پرچم جنگ را به دست کسی خواهم داد که «کرارٌ غیر فرار» است و هرگز به دشمن پشت نمی کند و خدا را دوست دارد و خدا نیز او را دوست دارد.
آیت الله موسوی جزایری، افزود: فردای آن روز پیامبراعظم(ص) پرچم جنگ را به دست علی ابن ابیطالب(ع) سپرد و او نیز مرحب را با ضربه ای از پا در آورد و قلعه خیبر را فتح کرد./945/پ202/ص
ارسال نظرات