۰۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۸۴۷۸۸
استاد حوزه و دانشگاه:

مبلغان دینی ‌اهداف و روش‌های تبلیغی خود را ترسیم کنند

خبرگزاری رسا ـ عضو باشگاه اندیشه‌وران حوزه علمیه قم، مخاطب شناسی مبلغ را نیاز اصلی برای مبلغان عنوان کرد و گفت: مبلغان باید در برنامه ریزی تبلیغی خود، سن، میزان تحصیلات، آداب و رسوم رایج در محل تبلیغ را در نظر بگیرند.
حجت الاسلام  ابوالحسن غفاري
حجت الاسلام ابوالحسن غفاری، مبلغ حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه‌، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا‌، در‌باره روش‌های تبلیغ اسلامی گفت: تبلیغ جایگاه مهمی در جهان ارتباطات دارد و تبلیغ افزون بر این‌که فطرت انسان‌ها را بیدار می‌کند در اجرای احکام الهی بسیار مؤثر است.

حجت الاسلام غفاری با تأکید بر ضرورت استفاده از روش های مناسب در تبلیغ اظهار داشت: اگر چه تبلیغ آثار و برکات فروان اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دارد؛ اما اگر با روش‌های مناسب انجام نشود نتیجه معکوسی خواهد داشت که این مسأله باید در تبلیغ دینی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به راه‌های افزایش کارایی در تبلیغ دینی افزود: برنامه ریزی در تبلیغ، اساسی ترین عنصر است و منظور از برنامه ریزی ترسیم اهداف‌، روش ها، گردآوری ابزارهای لازم، زمان سنجی و طبقه بندی مخاطبین است.

این مبلغ دینی مخاطب شناسی مبلغ را یک نیاز اصلی برای مبلغان ذکر کرد و ابراز داشت: مبلغ باید سخنان و مطالب خود را با در نظر گرفتن سن،میزان تحصیلات،آداب و رسوم رایج در محل،و مذهب مخاطبین تنظیم کندو متوجه باید ها و نبایدهای سخنان خود باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه قابل فهم بودن مطالب مبلغ و پرهیز از مبهم گویی و ضرورت تحمل نظرات دیگران را از راهکارهای دیگر تبلیغ مناسب دینی عنوان کرد و افزود: رسول گرامی اسلام در حدیثی می فرمایند«در نقل سخنان من به مردم طوری سخن گوئید که مردم آن را درک کنند»(کنز العمال جلد 10ص242)بنابراین یک مبلغ دین نباید با به کار بردن اصطلاحات گنگ و کلمات نامانوس موجب سردرگمی مخاطب شود که در این صورت تبلیغ از جاذبه کافی برخوردار نخواهد شد.

وی تصریح کرد: ممکن است در تبلیغ تمام مخاطبان هماهنگ با تبلیغات مورد نظر نباشند و عقاید دیگری داشته باشند که یک مبلغ دینی باید با سعه صدر و حوصله به نظرات مخالف آنها گوش دهد و با بیان علمی و مبتنی بر دانش و اطلاعات پاسخ‌های مناسبی برای آنها داشته باشد؛ بنا‌بر‌ این هر قدر مبلغ از وسعت اطلاعات برخوردار باشد در پاسخ ها و تجزیه و تحلیل شرایط موفق خواهد بود.

حجت الاسلام غفاری در مورد ضرورت به کارگیری ابزارهای جدید در امر تبلیغات اسلامی گفت: امروزه در تمام نقاط دنیا از ابزارهای مختلفی برای تبلیغات استفاده می شود و با استفاده از ابزارهای جدید به راحتی خواسته و اهداف مورد نظر را به مخاطب القا می کنند و استفاده از جاذبه‌های هنری و ابزارهای پرجاذبه تبلیغی می‌تواند جاذبه بیشتری از نشستن دو ساعته در یک جلسه سخنرانی داشته باشد.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: یک مبلغ باید هرچه که مطرح می کند بر پایه استدلال منطقی استوار باشد و در تبلیغ دینی نباید نظرات شخصی را به نام نظرات دینی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: شیوه رسول اکرم(ص) در تبلیغ دینی تأکید بیشتر بر رحمت و مغفرت و بخشش و گذشت بود و مبلغان دینی نیز باید با تأسی از پیامبر عظیم الشأن از تشویق ها و جاذبه ها بهره بگیرند و از ارائه چهره خشن و غیر قابل گذشت از دین خودداری کنند.

استاد فلسفه و حکمت دانشگاه با بیان این‌که مبلغان باید محرم اسرار مردم باشند، ادامه داد: فراوان مشاهده می شود که مردم مشکلات شخصی و اجتماعی و خانوادگی خود را با مبلغان مطرح می کنند تا راهکار مناسبی برای برون رفت از آن پیدا کنند به همین دلیل نهان خانه دل خود را با مبلغان دینی در میان می گذارند، بنابراین یک مبلغ باید امانت‌دار خوبی برای اسرار مردم باشد و در حفظ آبرو و حیثیت مؤمنان تلاش کند.

حجت الاسلام غفاری خاطرنشان کرد: مخاطبان به ویژه جوانان به دلیل اقتضای سنی و شخصیتی به داشتن الگوهای مناسب راغب هستند‌، بنابراین مبلغان باید به معرفی الگوهای عملی و دست یافتنی به آنها کمک کنند‌ که بهترین الگو، زندگی و شخصیت معصومین(ع) و پیروان راستین آنها در اعصار مختلف هستند.

عضو باشگاه اندیشه وران حوزه علمیه همچنین به مبلغان توصیه کرد که با مطالعه کافی و رعایت تقوا و اخلاق اسلامی و القای درست مفاهیم دینی، خود عامل به دین باشند./949/ت302/س
ارسال نظرات