۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۸۴۸۵۹
امام جمعه اهر:

هوشمندی سیاسی امام حسن ‌در جامعه تبیین شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اهر با بیان این‌که بیشتر مردم با بخش‌های مهم زندگی امام دوم آشنا نیستند، بر تبیین ابعاد گوناگون شخصیت امام حسن(ع) تأکید کرد.
ميلاد امام حسن مجتبي
حجت الاسلام جواد حاجی زاده، امام جمعه اهر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: هر یک از ائمه اطهار(ع) دارای مجموعه ای از صفات ارزنده الهی بودند که تداعی‌گر وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) در اذهان مردم بود.

وی با بیان این‌که نباید از یک بعد به دوران زندگانی و شخصیتی امامان معصوم نگریست، گفت: گاهی مشاهده می شود اغلب مردم تنها با صفت کرامت و جریان صلح امام حسن(ع) آشنا هستند، در حالی‌که آن امام همام چندین بار تمام اموال خود را در راه اسلام بخشیدند.

امام جمعه اهر زهد امام حسن(ع) را یکی دیگر از صفات برجسته کریم اهل بیت(ع) دانست و ابراز داشت: این در حالی است که آن حضرت بینشی بسیار عمیق و هوشمند نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی داشتند.

وی با بیان این‌که پس از رحلت نبی مکرم اسلام و اعمال حق کشی های فراوان از سوی غاصبان خلافت خاندان، اهل بیت دچار مشکلات فراوان شدند گفت: با شهادت حضرت فاطمه(ع) و حضرت علی (ع) این حق کشی ها وارد مرحله جدیدتری شد.

حجت الاسلام حاجی زاده، با اشاره به وظیفه مهم حضرت علی (ع) و فرزندان معصوم ایشان در امامت و هدایت امت پیامبر(س) تاکید کرد: حضرت علی‌(ع) بنا به جایگاه خاص اجتماعی و سیاسی در میان امت و با وجود غصب خلافت توانست وظیفه خود را در سطح علنی تر و تأثیر‌گذاتری به مرحله اجراء بگذارد.

وی با بیان این‌که پس از شهادت امام علی‌(ع) تاریخ امامت شیعه همراه با چالش‌ها و مشکلات فراوان بود، گفت: در واقع حیات مبارک امام حسن مجتبی‌(ع) آغاز مظلومیت علنی اهل بیت‌(ع) بود و خود آن حضرت در موقعیت بسیار دشوار برای انجام وظیفه امامت قرار گرفتند.

وی به روش‌های هدایتی امام برای امت اشاره کرد و افزود: از سویی ایشان در حصر بسیار شدید حتی در داخل خانه قرار داشتند و از سویی دیگر بیان حدیث از پیامبر(ص) نیز ممنوع بود؛ بنا‌بر این آن حضرت با اتکا به سیره عملی به هدایت مردم پرداختند.

حجت الاسلام حاجی زاده، دستگیری از نیازمندان و حسن خلق حتی با دشمنان نا‌آگاه را از روش‌های هدایتی برشمرد و گفت: افزون بر این آن حضرت نماد دانش نبوی و پاکیزگی و نظافت در میان مسلمانان بودند همچنین به عنوان‌ استاد بزرگ سیاست اسلامی در تمامی اعصار مطرح هستند./935/پ202/س
ارسال نظرات