۰۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۸۵۰۰۱
مدیر کل میراث فرهنگی مازندران:

مسجد 400 ساله ساری مرمت و بازسازی شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل میراث فرهنگی مازندران از اختصاص ششصد میلیون تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی مسجد تاریخی منطقه فرح آباد ساری خبر داد و گفت: محوطه مسجد که کاملا تخریب شده بود با اجرای برنامه چهارم توسعه مرمت شد.
مسجد فرح آباد ساري مسجد فرح آباد ساري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، رحمت عباس نژاد، مدیر کل میراث فرهنگی مازندران، امروز در جمع خبرنگاران از اختصاص ششصد میلیون تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی مسجد تاریخی منطقه فرح آباد ساری خبر داد و گفت: محوطه مسجد که کاملا تخریب شده بود با اجرای برنامه چهارم توسعه مرمت شد.

وی با بیان این که برای اجرای صحیح این طرح کتابچه اصول مرمت تهیه و کار مرمت این طرح مدتی است که آغاز شده است، افزود: علاوه بر این املاک دور مسجد در اختیار اشخاص حقیقی است و مبلغ 120میلیون تومان برای تملک کامل محوطه مسجد هزینه شده است که برای آزادسازی کامل نیاز به اعتبارتی بالغ بر یک میلیارد تومان است.

مدیر کل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به این‌که دو مرحله کار برای احیای این مسجد با قدمت  چهارصد ساله باقی مانده است، تصریح کرد: کاوش‌هایی نیز در اطرف محوطه انجام شد و یک حمام قدیمی در محوطه کناردست کشف شد که نیاز به آزادسازی محوطه اطراف برای پیگیری بیشتر است.

عباس نژاد ادامه داد: در صورت تخصیص اعتبار از محل اعتبارت فرهنگی سفر ریاست جمهوری به مبلغ سیصد میلیون تومان، این پروژه برای تکمیل نیاز به اعتبار سیصد میلیون دیگر دارد.

گفتنی است، بنای مسجد فرح آباد ساری مربوط به دوران شاه عباس صفوی است که با سبک و سیاق معماری مکتب اصفهان و با بهره گیری از شیوه های رایج در اقلیم مازندران ساخته شده است. طبق شواهد موجود ساخت این اثر به اوایل قرن 11 هجری بر می‌گردد. این بنا به صورت چهار ایوانی ساخته شده است.

مسجد فرح آباد ساری در زمینی مستطیل شکل به ابعاد 75*65 متر قرار دارد و فرم آن چهار ایوانی است. ایوان اصلی مسجد با گنبد بزرگ آجری در قسمت جنوبی که محراب نیز در آن جا واقع است قرار دارد. در دو طرف ایوان دو شبستان بزرگ قرار دارد و پیرامون حیاط را حجره هایی برای درس طلاب در بر گرفته است./950/پ202/س
ارسال نظرات