۰۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۸۵۰۷۳
دبیر هیات علمی مرکز پاسخگویی حرم امام رضا:

شب قدر منافاتی با اختیار انسان ندارد

خبرگزاری رسا ـ دبیر هیات علمی مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی حرم امام رضا(ع) گفت: در شب قدر تقدیر انسان ها نوشته می شود اما اینگونه نیست که این مقدرات با اعمال انسان تغییر نکند.
شب قدر


حجت الاسلام ضیائی، دبیر هیات علمی مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی حرم امام رضا(ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در پاسخ به سوالی مبنی بر معنای نوشته شدن تقدیر در شب قدر، گفت: خداوند متعال حکیم و برنامه ریز است و معنای تقدیر سرنوشت در شب قدر به معنای نفی اختیار انسان نیست بلکه این مانند مدیریت چند وجهی است.

وی بیان داشت: مى‏ گویند در شب قدر مقدرات بندگان اعم از خیر و شر و ولادت و مرگ و خلاصه هر چه تا شب قدر سال آینده با آن مواجه مى‏شوند، تقدیر و معین مى‏گردد.

این محقق حوزوی بیان داشت: در این شب ها ما با اختیار خویش اعمالی انجام می دهیم که در مقدرات ما تاثیر دارد و از خداوند می خواهیم که بهترین برنامه ها را برای ما رقم بزند.

وی گفت: البته تقدیر در شب قدر به گونه ای نیست که به هیچ عنوان قابل تغییر نباشد بلکه امکان تغییر در آن هست.

حجت الاسلام ضیائی گفت: یهودی ها می گفتند یدالله مغلوله یعنی دست خدا بسته است که این حرف باطلی است و هیچ گاه یک برنامه ریز موفق به گونه ای برنامه ریزی نمی کند که اختیار خودش محدود شود.

وی ادامه داد: در شب قدر تقدیر انسان ها نوشته می شود اما اینگونه نیست که این مقدرات با اعمال انسان تغییر نکند، زیرا خلاف وعده بر خداوند قبیح است اما خلاف وعید بدون اشکل است.

استاد حوزه علمیه خراسان بیان داشت: ما در زندگی یک سری اعمال خیر و شر انجام می دهیم که در زندگی ما تاثیر می گذارد و می تواند مقدرات ما را به گونه ای دیگر رقم بزند.

وی ادامه داد: در شب های قدر ما با عبادت ها و راز و نیازهای خود می کوشیم تا خوبی ها خود را جلوه دهیم و از خدا درخواست کنیم تا خداوند با نظر مرحمت و لطفش به ما نظر کند. /909/پ202/ع

ارسال نظرات