۰۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۸۵۰۷۵
امام جمعه جلفا:

شب قدر فرصت رجعت به هویت معنوی‌ است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی گفت: شب‌های قدر قدر فرصت رجعت به هویت الهی و درک حقیقی از سوی انسان‌ها است.
مراسم شب قدر
حجت الاسلام علی انتظاری، امام جمعه جلفا، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که توجه به معنویات نیاز روح بشر است، گفت: شب‌های قدر بهانه‌ای برای ورود به راز و نیازهای شبانه در طول سال است.

وی با بیان این‌که در برگزاری عمومی جلسات احیا تأکید بر خودسازی معنوی است، تصریح کرد: متأسفانه در برخی از این جلسات تأکید بر مرثیه خوانی صرف و گاهی اوقات اتلاف وقت تا رسدن به وقت سحر و پایان شب است که این موضوع از سوی علمای بزرگ به شدت رد شده است.

حجت الاسلام انتظاری افزود: متأسفانه برخی از جوانان در این شب‌ها با یک ریاضت غیر منطقی سعی در بیدار ماندن تا اذان صبح را دارند که این عمل به سرخوردگی از مقوله احیا به خصوص در افراد کم ایمان منجر می شود.

وی تأکید کرد: البته نزول برکات ویژه در شب قدر از مسلمات است؛ اما اعلام نشدن تاریخ دقیق شب قدر به علت ضرورت توجه به تمامی لیالی سال است تا مؤمنان همواره در تنبه و بیداری باشند.

عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی با اشاره به خلقت جسمانی انسان اظهار داشت: بر اساس آیات قرآنی خلقت اولیه آدم از پست ترین ماده موجود یعنی خاک لجن مانند بوده است، علت سر کشی شیطان از سجده بر آدم نیز به واسطه همین خلقت اولیه آدمی بوده است.

وی گفت: از سویی دیگر خدواند آدمی را به واسطه دمیدن روح خود به عنوان خلیفه خود در زمین برگزید و به عبارت بهتر انسان ترکیبی از دو جنس عالی و دانی شد، البته با کمال تأسف بیشتر اقوام بشر جنس پست خود را انتخاب کردند و در قالب پست ترین موجودات روی زمین به ادامه حیات پرداختند.

حجت الاسلام انتظاری خاطرنشان کرد: نهایت تلاش و آرمان بشر امروز خوب پوشیدن، خوب خوردن و به عبارت بهتر لذت‌جویی حداکثری از امکانات مادی است که در تضاد کامل یا هویت متعالی بشری است.

وی با تأکید بر این‌که لیالی قدر فرصت رجعت به هویت الهی و درک حقیقی است، تصریح کرد: این لحظه‌ها فرصت مناسبی است تا آنچه را که حضرت حق آن را آموزش اسما به آدم نامید و آن را مایه شرمساری فرشتگان در برابر آدمی قرار داد، بار دیگر در ضمیر گم شده خود تداعی کنیم.

امام جمعه جلفا با بیان این که فضیلت احیا لیالی قدر در روایات رسیده از ائمه اطهار(ع) بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: حتی برخی مکاتب الهادی که از آموزه های دینی فاصله دارند، معتقدند در شب های مقدسی چون لیالی قدر و یا ایام مخصوص ولادت یا وفات حضرات معصومین تشعشع معنوی از آسمان نازل می شود که این تششع در ساعات آخر شب به اوج خود می‌رسد.

وی تصریح کرد: آنچه باید توجه داشت، درک فیوضات معنوی این شب ها است و توجه بنده به خصوص به جوان‌ها است که تا حد ممکن هرچند در زمان اندک در این شب‌ها به ذکر و مناجات و خلوت و تفکر در معنویات و خالق هستی بپردازند و از اصرار بر بی خوابی با احساس رنج و فشار خودداری کنند./935/پ202/س
ارسال نظرات