۰۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۸۵۱۵۸
آیت‌الله مکارم شیرازی:

سکوت در برابر مفاسد اخلاقی و اجتماعی جایز نیست

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که داد مردم از مفاسد اخلاقی و اقتصادی بلند است، سکوت در برابر آن را جایز ندانست و گفت: تمام کسانی که به مفاسد اخلاقی و اجتماعی چراغ سبز نشان می‌دهند،در انجام آن شریک‌اند.
آيت الله مكارم شيرازي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز پس از نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی‌(ره) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به شکایت مردم از مفاسد اخلاقی و اقتصادی، سکوت در برابر آن را جایز ندانست.

وی که در ادامه بحث تفسیر قرآن در نوزدهمین روز از ماه رمضان درباره اصحاب‌الحجر سخن می‌گفت، با بیان این‌که ناقه ثمود را یک نفر کشت، اما قرآن این عمل را به همه قوم ثمود نسبت می‌دهد به پاسخ حضرت علی(ع) در این زمینه اشاره کرد و گفت: کسانی که راضی به فعل دیگران هستند، در انجام آن شریک‌اند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: تمام کسانی که به مفاسد اخلاقی و اجتماعی چراغ سبز نشان می‌دهند، راضی به این برنامه هستند و کسانی که در برابر این مفاسد سکوت ‌کنند، در انجام آن شریک‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به طلبکاری قوم بت‌پرست و منحرف ثمود از حضرت صالح(ع) اشاره کرد و تقلید از جاهل را یکی از اشتباهات آنان برشمرد و گفت: اگر کسی مسأله‌ای را نمی‌داند، مناسب است از کسی که می‌داند بپرسد؛ اما قوم ثمود قوم جاهلی بودند که از قوم جاهل پیش از خود تبعیت کردند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که برخی نسبت به امر تقلید تعجب می‌کنند و در خصوص مساله تقلید ایجاد شبهه می‌کنند، اظهار داشت: تقلید در تمام مسائل زندگی انجام می‌شود، چه بسیار انسان‌های عاقل و دارای کمالات علمی در کوچک‌ترین مساله از دیگران تقلید می‌کنند و به سخن آن‌ها جامعه عمل می‌پوشانند؛ بنابراین مساله تقلید چیز جدیدی نیست که برخی می خواهند برای آن‌ شبهه ایجاد کنند.

وی تقلید جاهل از جاهل را سبب بدبختی انسان دانست و تصریح کرد: تمام بت‌پرستان از آثار نیاکان خود در بت‌پرستی اطاعت کردند و امروز تمام خرافات شایع در میان ملت‌ها به واسطه تقلید جاهل از جاهل است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که امروز برخی به آداب نیاکان خود گرفتار شده اند، ادامه داد: همه ساله در ایام نوروز و شب چهارشنبه‌ آخری سال به سبب تقلید کورکورانه، شاهد آسیب‌ دیدن بسیاری از جوان‌هایمان هستیم. وقتی به جوانان می‌گوییم این کار را انجام ندهید، می‌گویند از آداب نیاکان است، اما غافلند که این خرافه و تقلید جاهل از جاهل است.

این مرجع تقلید برخی از آداب نیاکان در عید نوروز را نیکو دانست و ابراز داشت: باید آثار نیاکان و آنچه از گذشته رسیده را در ترازوی عقل بگذاریم، آنچه را که عقل می‌پسندد انجام دهیم و آنچه را که بر روی آن خط بطلان می‌کشد، از انجام آن خودداری کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فضیلت ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر اشاره و با بیان این‌که انسان زنده و سالم باشد و ماه رمضان و شب‌های قدر را درک کند، نعمتی از نعمت‌های خداوند است، افزود: درک شب‌های قدر، برپاداشتن احیا و شرکت در مراسم عزاداری مولای متقیان امام علی(ع)، افتخاری بزرگ و نعمتی از سوی خداوند است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: خوشا به حال کسانی که می‌دانند چه نعمت بزرگی را در اختیار دارند از این نعمت به بهترین شکل استفاده می‌کنند، با ولایت علی(ع) آشنا می‌شوند، از افکار مولا استفاده بیشتری می‌برند و برنامه زندگی‌شان را مطابق برنامه آن حضرت تا آنجا که بتوانند تنظیم می‌کنند. /920/پ201/ص

ارسال نظرات