۰۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۸۵۱۵۹
آیت الله سبحانی:

فراموشی خدا منشاء همه مشکلات بشر و عامل تباهی انسان است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی، نسیان و فراموشی خدا را عامل همه بدبختی ها و مشکلات انسان ها دانست و گفت: اگر انسان خدا را فراموش کند و معنویات و ارزش ها را به حاشیه براند، به مسائل مادی و لذت گرایی روی خواهد آورد و این موضوع در حقیقت چیزی جز ضرر را عاید انسان نخواهد کرد.
آيت الله جعفر سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر دوشنبه، در نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان، در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم، که با حضور طلاب ایرانی و خارجی در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، به تفسیر آیه نوزدهم سوره مبارکه حشر پرداخت.

وی با اشاره به آیه « و لا تکونوا کالذین نسوالله فانسهم انفسهم ....» تصریح کرد: کسانی که در مسائل اخلاقی برای تهذیب نفس کار کرده اند، مراحلی همچون مراقبت از نفس و مواظبت از مرحله ای که بدان رسیده است را انجام می دهند.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه داد: انسان عارف اسلامی، اول محاسبه می کند، بعد که نتیجه گرفت، مراقب است که به چیزی که بدست آورده است، آسیبی وارد نشود.

این مرجع تقلید در ادامه، با اشاره به تفسیر آیه نوزدهم سوره حشر، نسیان و فراموشی خدا را عامل همه بدبختی ها و مشکلات انسان ها دانست و ابراز داشت: قرآن کریم ما را به تعقل و تدبر در آیات الهی دعوت کرده است و ما باید بدانیم که فراموشی خدا سبب از بین رفتن همه کمالات کسب شده می شود.

حضرت آیت الله سبحانی، با بیان اینکه توجه به مادیات و کنار گذاشتن معنویات و خدا، انسان را به بیراهه می کشاند ابراز داشت: تدبر در آیه شریفه «یا ایهاالذین آمنوا انتم الفقرا الی الله» نشان می دهد که همه ما فقیریم، اما به دلیل فراموشی خدا تصور می کنیم که غنی و بی نیاز هستیم.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، لازمه خدافراموشی را فراموشی صفات خدا دانست و تصریح کرد: در وجود همه انسان ها، غرایضی همچون حب مال، حب علم، گرایش به فضائل و ارزش های اخلاقی، حب جمال و گرایش به دین و ماوراء طبیعت وجود دارد.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کرد: گاهی محیط های ناجور و نامناسب، سبب کم فروغی این چراغ فروزان می شود، اما هیچ گاه این چراغ خاموش شدنی نیست.

این مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: در کشور شوروی سابق هفتاد سال علیه خدا و معنویات تبلیغ و برنامه ریزی کردند، اما به محض اینکه فشارها کم شد، دوباره اقبال به سوی معنویات زیاد گردید؛ چون مساله دین امری فطری است که نمی شود قلع و قمع اش کرد.

این مرجع تقلید در ادامه، با بیان اینکه توجه به خدا غریضه ای انسانی در بشر است ابراز داشت: همانگونه که مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر آیه نوزدهم سوره حشر اظهار داشته اند، خداجویی و خداخواهی از جمله ابعاد و وجوه طبیعی و غریزی انسان ها است و اگر خدا را فراموش کردیم در حقیقت، فطرت خود را فراموش کرده ایم.

این مفسر قرآن کریم اظهار داشت: اگر انسان خدا را فراموش کند و معنویات و ارزش ها را به حاشیه براند، به مسائل مادی و لذت گرایی روی خواهد آورد و این موضوع در حقیقت چیزی جز ضرر را عاید انسان نخواهد کرد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر انسان در منکرات، بی بندوباری و مسائل نامناسب و رزائل اخلاقی غوطه ور شود، خیال می کند که به سعادت رسیده است، در حقیقت این گونه افراد به شقاوت و بدبختی رسیده اند.

وی افزود: انسان هایی که خدا را فراموش کنند، غرق در گناه و معصیت خواهند شد و با دست خود اسباب بدبختی و شقاوت خویش را فراهم کرده اند.

این مرجع تقلید، با انتقاد از تفکر مارکسیست ابراز داشت: نظریه مارکسیست معتقد است انسان باید به خودش متعلق باشد و هر نوع تعلق به غیر را باید قیچی کرد و کنار زد؛ مارکسیست ها از این هم فراتر رفته اند و می گویند حتی تعلق به خدا نیز تعلق به غیر است و حتما باید کنار زده شود.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: مارکسیست ها می گویند خداخواهی سبب تعلق به غیر می شود، این نوع تفکر صددرصد غلط و اشتباه است.

وی تصریح کرد: اگر خداخواهی و خداجویی عین فطرت ما باشد، در حقیقت نوعی توجه به خویشتن است، اما اگر از خدا قطع نظر کنیم، از خود قطع نظر کرده ایم.

این مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه خداخواهی بعد پنجم از طبیعت انسان و جزو فطرت اوست تاکید کرد: توجه و گرایش به خدا، همچون گرایش به جمال و زیبایی و حب مال و دنیا در انسان ها، امری طبیعی و فطری است.

این مرجع تقلید، نسیان و فراموشی خدا را منشاء همه مشکلات بشر و عامل تباهی انسان دانست و تاکید کرد: فراموشی خدا و غفلت از او باعث شد که دو شهر ژاپن در بمباران اتمی از بین برود اگر توجه به خدا در راس برنامه های ما باشد، بدبختی به سراغ ما نخواهد آمد./ 924/پ201/ص
ارسال نظرات