۰۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۸۵۲۹۹
معاون پژوهش موسسه آینده روشن:

چگونگی مقابله با فتنه در سیره و گفتار امام علی تبیین شده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به صفت عبادت در بعد فردی و عدالت در بعد اجتماعی به تبیین منش امام علی (ع) پرداخت.
نجف


حجت الاسلام جواد جعفری، معاون پژوهش موسسه آینده روشن در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری رسا با تسلیت شهادت امیرمومنان علی (ع) به تبیین سیره فردی و اجتماعی آن حضرت پرداخت.

سیره فردی

محقق حوزه علمیه قم با اشاره به بارزترین شاخصه سیره فردی امام علی(ع). گفت: عبادت و مناجات و رازو نیاز و خدایی بودن امیر المومنین(ع) از خصوصیات بارز رفتاری ایشان است.

وی با بیان اینکه بسیاری از گرایش های عرفانی در اسلام خود را مرتبط به امیر المومنین(ع) عنوان می کنند، بیان داشت: عبادتی که ناشی از خشیت الهی بوده و همراه با حال خوش معنوی و اشک و انابه است در سیره ایشان نقل شده است.

وی به نقل از کتاب امالی شیخ صدوق(ره) گفت: ابودرداء به نقل از عروة بن زیبر می گوید: ما و تعدادی از کارگران با حضرت علی(ع) در یکی از باغات مدینه کار می‌کردیم، به هنگام عبادت، امام علی (ع) را دیدم که از ما فاصله گرفت، چیزی نگذشت که صدای حزن‌آور علی (ع) را در عبادت شنیدم که با خدا راز و نیاز می‌کند.آرام خود را به ایشان رساندم، دیدم در گوشه‌ای بی‌حرکت افتاده است. با خود گفتم: شاید از خستگی کار و شب زنده‌داری به خواب رفته است، کمی صبر کردم خواستم او را بیدار کنم، هر چه تکانش دادم بیدار نشد، خواستم او را بنشانم نتوانستم، با گریه گفتم: انا الله و انا الیه راجعون .فورا به منزل فاطمه علیهماالسلام رفتم و شتاب‌زده خبر را گفتم که حضرت زهراء (س) فرمود: ابودرداء به خدا علی (ع) مانند همیشه در عبادت از خوف خدا مدهوش شده است.

این محقق علوم اسلامی گفت: علی (ع) آینه تمام نمای عبودیت است و الگویی بی نظیر از یک شخصیت کامل اسلامی است که در عیت مشغله های حکومتی، در عرصه عبادت و راز و نیاز به بالاترین حد عبودیت در بین بندگان رسید.

وی با اشاره به اینکه عبادت در محضر خدا بودن است، به داستان معروف درآوردن تیر از پای امیرالمومنین(ع) در موقع نماز اشاره کرد و گفت: سفارش حضرت زهرا(س) به در آوردن تیر در وقت نماز نشان از عمق عبادت امام علی دارد.

سیره اجتماعی

عضو هیئت علمی موسسه آینده روشن در ادامه این گفت و گو با اشاره به صفت عدالت در امام علی(ع)، اظهار داشت: التزام به عدالت در سخت ترین حالات سیاسی و دست نکشیدن از این آرمان از ویژگی های قابل توجه امام علی(ع) است.

وی ادامه داد: امام علی(ع) در مقابل اقدامات کسانی که عدالت را برنمی تابیدند، کمترین عقب نشینی را نداشت و به هیچ کس امتیاز باطل نداد.

عضو هیئت علمی موسسه آینده روشن، ادامه داد: طلحه و زبیر خدمت على (ع) عرض کردند با تو بعیت کردیم که ما را بر دیگران برترى بدهى و در کارها با ما مشورت کنی و در بخشش امتیاز قائل شوی؛ و در ادامه به سوابق خود در اسلام اشاره کردند و تهدید به قطهع همکارى کردند اما امام على (ع) فرمود قبل از شما گروه دیگرى هم براى اسلام کوشش کردند ولى براى خدا کردند، جزا هم از خدا مى گیرند،از خدا بترسید و فساد نکنید.

استاد حوزه علمیه قم، گفت: جنگ صفین و جمل را زیاده خواهان برای مقابله با عدات خواهی راه انداختند اما امام در مقابل این زیاده خواهی ها ایستاده و نگذاشت مسیر عدالت به بیراهه برود.

وی گفت: مقاومت در مقابل ویژه خواران و زیاده خواهان هزینه های زیادی بر جامعه تحمیل می کرد که تلفات جنگ نشانگر آن است اما امام بر موضوع عدالت تاکید داشتند و حاظر نبودند دیگران از بیت المال مسلمین سهم ویژه داشته باشند.

استاد حوزه در ادامه تبیین سیره سیاسی امام علی(ع) به روش برخورد ایشان با عوامل فتنه اشاره کردند و گفتند: حضرت بین فریب خوردگان و کسانی که با علم وارد فتنه شده بودند، برخورد متفاوتی داشت و از همین رو می بینیم که در جنگ نهروان ملاحظه افراد را می کنند و آنها را فریب خورده عنوان کرده اند که به نیت خدمت به اسلام به مقابله با نظام اسلامی برآمده اند.

وی با اشاره به اینکه مرزبندی، نحوه برخورد با گروه ها و چگونگی مقابله با فتنه در سیره و گفتار امام علی(ع) مانند خطبه شانزده نهج البلاغه تبیین شده است، بیان داشت: رعایت تقوا و خویشتن داری یکی از توصیه های حضرت در دوران فتنه است. /909/ت302/ع



ارسال نظرات