آیت الله نوری همدانی:
استادان دانشگاه مبانی علوم انسانی را در دانشگاهها پیریزی کنند
خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه مبانی علوم انسانی در دانشگاه های کشور توسط اروپا پی ریزی شده است، تصریح کرد: غرب و اروپا انسان را به درستی نشناخته اند، کسی که انسان را درست نشناخته باشد نمی تواند برای همه انسان ها تالیف کنند، امروز مسؤولیت شغلی استادان دانشگاه ها اقتضاء می کند در این راستا گام بردارند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید شب گذشته با حضور در مراسم عزاداری و سوگواری حضرت علی(ع) در جمع اساتید و خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با بیان اینکه بعد از قرآن نهج البلاغه جامع ترین کتاب است، تصریح کرد: یکی از امتیازات نهج البلاغه معارف توحیدی است که از کلام علی(ع) صادر شده است و حضرت علی(ع) در این کتاب نظام خلقت را تشریح وتوضیح می دهد.
حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: خطبه 227 نهج البلاغه پیرامون حمد الهى و ستایش پیامبر و عجایب آفرینش است، در رابطه شناخت خدا است و موضوع ظریفی را بیان می کند «اَلا یَنْظُرُونَ اِلى صَغیرِ ما خَلَقَ کَیْفَ اَحْکَمَ خَلْقَهُ، وَ اَتْقَنَ تَرْکیبَهُ»؛ مردم به موجودات بزرگ توجه می کنند و به موجودات ریز توجهی ندارند حضرت علی(ع) می فرمایند به موجودات ریز توجه کنید.
این مرجع تقلید اذعان داشت: در این عالم موجودات بزرگی همانند منظومه شمسی وجود دارند بر این موجودات بزرگ بر اساس وپایه ای استوار هستند؛ جاذبه و دافعه مرتبط با جرم و یا فاصله، نو ع حرکت و سرعت در این موجودات حائز اهمیت است، زیرا این اصول تمام اجرام آسمانی را برقرار ساخته اند و اگر لحظه ای از حرکت بایستند و متوقف شوند سرنگون می شوند و با هم برخورد می کنند؛ آنچه آن ها را بر قرار نگهداشته اصول ذکر شده است.
وی با بیان اینکه خداوند در قرآن ذکر می کند«آیا مردم نمی نگرند موجودات کوچک را با چه برقرار ساخته ایم»، بیان داشت: در عالم نباتات اصل این است که گیاه برگ، ساقه و میوه داشته باشد، و این اصل برگیاهان ریز هم حاکم است و ریزه کاری هایی که در گیاهان ریز به کار رفته بیش از ریزه کاری هایی است در گیاهان بزرگ وجود دارد، اما در عین حال متفاوت می باشند و در عالم حیوانات نیز به این ترتیب است.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: حضرت علی(ع) در این خطبه توحیدی خیلی زیبا می فرمایند« کَیْفَ اَحْکَمَ خَلْقَهُ، وَ اَتْقَنَ تَرْکیبَهُ»، آیا به کوچک ترین چیزى که آفریده دقت نمى کنند که چگونه خلقتش را محکم، و ترکیبش را استوار کرد. حضرت علی(ع) در ادامه خطبه مورچه را مثال می زنند و می فرمایند«مورچه را با جثّه کوچک، و ظرافت اندامش بنگرید، به گونه اى است که نمى توان او را با گوشه چشم دید، و به اندیشه درک کرد، چگونه به نرمى روى زمین راه مى رود، و بر رزقش مى جهد، دانه را به لانه مى برد، و در قرارگاهش قرار مى دهد، به تابستان براى زمستان جمع مى کند، و به وقت آمدن براى زمان بازگشتن مهیّا مى نماید».
وی ادامه داد: سپس حضرت علی(ع) می فرمایند« لَقَضَیْتَ مِنْ خَلْقِها عَجَباً»، هرآینه از آفرینشش به تعجّب می آیى.
وی با بیان این مطلب که ابزار های شما برای سنجیدن موجودات بزرگ است و برای موجودات ریز وسیله ای ندارید، تصریح کرد: امام علی(ع) در ادامه خطبه می فرمایند« وَ مَا الْجَلیلُ وَ اللَّطیفُ، وَ الثَّقیلُ وَالْخَفیفُ، وَ الْقَوِىُّ وَ الضَّعیفُ فى خَلْقِهِ اِلاّ سَواءٌ»، بزرگ و کوچک، سنگین و سبک، قوى و ضعیف در عرصه گاه خلقتش(خلقت خدا) نیست.
حضرت آیت الله نوری همدانی بیان داشت: مولای متقیان علی(ع) بیان می کنند« فَانْظُرْ اِلَى الشَّمْسِ وَالْقَمَرِ، وَ النَّباتِ وَ الشَّجَرِ، وَالْماءِ وَ الْحَجَرِ، وَاخْتِلافِ هذَا اللَّیْلِ وَالنَّهارِ، وَ تَفَجُّرِ هذِهِ الْبِحارِ، وَ کَثْرَةِ هذِهِ الْجِبالِ، وَ طُولِ هذِهِ الْقِلالِ، وَ تَفَرُّقِ هذِهِ اللُّغاتِ، وَالاَْلْسُنِ الْمُخْتَلِفاتِ»، به خورشید و ماه، گیاه و درخت، آب و سنگ ، آمد و شد این شب و روز، روان شدن این دریاها، وجود این کوههاى بسیار، درازى این قلّه ها، و اختلاف این لغات و زبانهاى گوناگون دقّت کن.
وی همچنین بیان کرد: حضرت علی(ع) در خطبه 166 نهج البلاغه که در اوایل حکومت خود ذکر کرده اند می فرمایند« اِتَّقُوا اللّهَ فى عِبادِهِ وَ بِلادِهِ، فَاِنَّکُمْ مَسْئُولُونَ حَتّى عَنِ الْبِقاع ِ وَالْبَهائِمِ، وَ اَطیعُوا اللّهَ وَ لاتَعْصُوهُ»، از خدا نسبت به بندگان و شهرهایش پروا کنید، زیرا داراى مسؤولیت هستید حتى نسبت به زمینها و حیوانات، و خداوند را اطاعت کنید و از نافرمانى او بپرهیزید.
این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار داشت: هر فردی مسؤولیت دارد و وظیفه دارد این مسؤولیت را ادا کند و اول مسؤولیت آن ایمان و تقوا است، اسلام معارف را به سه قسم اعتقاد، اخلاق و عمل تقسیم می کند و هر انسانی وظیفه دارد نسبت به مسائل اعتقادی بر اساس برهان و دلیل ایمان پیدا کند؛ اخلاق دومین مسأله مطرح شده است که جایگاه بسیار بالایی دارد و سومین قسمت عمل است که در برگیرنده مطالب عملی اعم از واجبات و محرمات است.
وی افزود: ما در برابر اجتماع مسؤولیم چون اسلام دین اجتماعی است و بیان می کند سرنوشت انسان ها با یکدیگر ارتباط دارد؛ رسول گرامی اسلام(ص) می فرمایند« هر کسی که صبح کند و به سرنوشت و کارهای مسلمانان اهمیت ندهد مسلمان نیست»؛ امور فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باید مورد توجه ما قرار گیرد.
این مرجع تقلید گفت: یکی از مسائلی که در برابر آن مسؤولیم، مسؤولیت شغلی است و هر کس نسبت به شغل خود مسؤولیت دارد و هر کس که شغلی را بر عهده گرفته مسؤول و امانتدار است و اگر به آن اهمیت ندهد به جامعه خیانت کرده است. افرادی که استاد و حاکم هستند مسؤولیت بیشتری دارند زیرا اولین شغلی که سازندگی ایجاد می کند شغل فرمانروایان است.
وی همچنین با بیان اینکه مبانی علوم انسانی در دانشگاه های کشور توسط اروپا پی ریزی شده است، تصریح کرد: غرب و اروپا انسان را به درستی نشناخته اند، کسی که انسان را درست نشناخته باشد نمی تواند برای همه انسان ها تألیف کنند، امروز مسؤولیت شغلی استادان دانشگاه ها اقتضاء می کند در این راستا گام بردارند./968/پ201/ص
ارسال نظرات