۱۰ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۸۵۳۴۰
آیت الله سبحانی:

غیب درباره خداوند معنا ندارد / حفظ کردن اسماء الهی، مانع ارتکاب گناه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی، حفظ اسماء الله را عامل حفظ انسان از ابتلا به معصیت و گناه دانست و ابراز داشت: اگر انسان اسماء الهی را حفظ کند، کمتر گناه می کند و اگر در اسماء الهی تدبر و تعمق کنیم، بسیاری از حقایق را نیز درک خواهیم کرد.
آيت الله جعفر سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر چهارشنبه، در بیست ویکمین روز از ماه مبارک رمضان، در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم، که با حضور طلاب ایرانی و خارجی در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، به تفسیر آیات بیست و دوم تا بیست و چهارم سوره مبارکه حشر پرداخت.

وی با اشاره به مفاد آیات فوق تصریح کرد: در آیه بیست و دوم، صفات ذات و غیرذات با هم جمع شده و صفات عام خداوند آمده است، در آیه بعدی نیز بخش اعظم آن صفات افعالی خدا است و از این آیات استفاده می شود که اسماء الهی بسیار منظم تنظیم شده است.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه داد: این نظم مثال زدنی اسماء الله نشان می دهد که این کار، اقدام یک پیامبر امی و درس نخوانده نمی تواند باشد و حتما باید از جانب خدا صورت گرفته باشد.

این مرجع تقلید ابراز داشت: خداوند تبارک و تعالی 99 اسم دارد که در آیات شیعه و غیر شیعه آمده است و وجه جمع این صفات در اینجا وجوه ارتباط آن با آیات قبلی موضوعی است که می بایست روی آن بحث کنیم.

حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشت: این آیات می خواهد بگوید که اگر خدا قوم بنی النضیر را خوار و ذلیل کرد، بدانید که همه اینها معلول این صفات برجسته است؛ خدا عالم الغیب و رحیم و رحمان و قادر متعال است است.

این مرجع تقلید تاکید کرد: این آیات باید با هم تفسیر شوند، هدف این آیات نیز بیان اسماء و صفات الهی است که در این آیات جمع گردیده است و همه اینها اشعار دارد به موجودی که فوق او متصور نیست.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، با اشاره به آیه شریفه «هو الله الذی لا اله الا هو عالم الغیب و الشهاده...» به تجزیه و ترکیب و همچنین تفسیر این آیه شریفه پرداخت و تصریح کرد: ضمیر«هو» در این آیه شریفه ضمیر شان است نه مبتدا.

حضرت آیت الله سبحانی تاکید کرد: لااله الا هو نیز توحید در ذات را بیان می کند؛ عالم الغیب و الشهاده نیز از نظر ما آنچه در قلمرو حس است، شهادت به حساب می آید و آنچه از این قلمرو بیرون و خارج است، غیب به شماری می رود و خدای متعال نیز عالم به همه چیز است.

این مفسر برجسته قرآن کریم، محور این تقسیم بندی «عالم الغیب و الشهاده» را بشر دانست و خاطرنشان کرد: در مورد ذات اقدس اله، غیب معنا ندارد، چون همه چیز برای خداوند تبارک و تعالی شهادت است و اگر می گوید عالم الغیب، بنده را در نظر می گیرد که اشیایی در قلمرو او حس و اشیایی نیز در قلمرو او غیب است، اما در مورد خدا، تمام اشیاء در قلمرو حق تعالی مشهود است.

این مرجع تقلید در ادامه، با اشاره به روایتی، حفظ اسماء الله را عامل حفظ انسان از ابتلا به معصیت و گناه دانست و ابراز داشت: اگر انسان اسماء الهی را حفظ کند، کمتر گناه می کند و اگر در اسماء الهی تدبر و تعمق کنیم، بسیاری از حقایق را نیز درک خواهیم کرد.

این مفسر قرآن کریم، درک حقیقت این مطالب را بسیار با ارزش توصیف کرد و اظهار داشت: انسان اگر منظره زیبایی را مشاهده کند و از آن خوشش بیاید، دلبسته آن می شود و اگر مانعی در مسیر دیده شدن این منظره برای وی ایجاد شود، برای او بسیار سخت خواهد بود؛ در مورد کمال مطلق نیز گونه است و اگر ما حقیقت کمال الهی را درک کنیم، جدایی از آن برای ما سخت و دردناک خواهد بود. /924/پ202/ج

ارسال نظرات