۱۰ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۸۵۳۷۱
استاد دانشگاه امام حسین تبریز:

قدس به میدان رویارویی کفر و اسلام تبدیل شده است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه امام حسین(ع) تبریز گفت: قدس به میدان رویارویی غرب و اسلام تبدیل شده و فلسطینیان که تنها به عنوان ساکنین این منطقه تحت ستم هستند باید مورد حمایت قرار گیرند.
راهپيمااي روز قدس
حسن موثقی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه امام حسین تبریز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به ابتکار امام خمینی(ره) در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس اشاره کرد و گفت: راهپیمایی ضد صهیونیستی در این روز توانست سال به سال جای خود را نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه در دیگر کشورهای آزادی خواه دنیا پیدا کند و به عنوان یک عرف بین الملل مطرح شود، چرا که آزادیخواهی و ظلم ستیزی وجه مشترک تمام بشریت است.

این استاد حقوق بین الملل اعتراضات بین المللی در راهپیمایی های روز جهانی قدس را در افکار عمومی بسیار تاثیر گذار دانست و خاطر نشان کرد: این امر نه تنها جنایت 65 ساله رژیم منفور صهیونیستی را به جهانیان می نمایاند بلکه می تواند باعث نوعی وحدت کشورهای اسلامی تلقی شود.

وی در ادامه به اجلاس داوس سال 1999 میلادی که در کشور سوئیس برگزار شد، اشاره کرد و افزود: این اجلاس که با هدف جهانی شدن اقتصاد بین الملل از سوی گروه جی هشت بر پا شده بود با اعتراضات مردمی بیش از 200 شهر در دنیا رو به رو شد که نهایتاً گروه جی هشت مجبور به عقب نشینی از تصمیمات خود شد؛ بنابر این اعتراضات مردم دنیا در روز جهانی قدس بسیار حائز اهمیت است.

موثقی عدم وحدت و همگرایی میان گروه های فلسطینی را سبب تشکیل نشدن دولت مستقل این کشور دانست و گفت: متأسفانه دولتمردان فلسطین هماره سخن از خود مختاری به میان می آورند در حالی که خود مختاری نیاز قیومیت دارد.

استاد دانشگاه تبریز هدف حملات اخیر رژیم صهوینیستی به غزه را ضربه به اقتصاد فلسطین دانست و افزود: از آنجایی که نوار غزه جزء مناطق حساس اقتصادی کشور فلسطین به شمار می رود در نتیجه رژیم صهوینیستی مستقیماً این مناطق را هدف قرار داده است چرا که اقتصاد رابطه مستقیم با سیاست دارد و هر چقدر اقتصاد کشوری رشد یابد، نفوذ سیاسی آن در جوامع نیز المللی بین افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این که نباید روز قدس را به فلسطینیان محدود کرد، گفت: باید دانست که قدس به میدان رویارویی غرب و اسلام تبدیل شده و فلسطینیان تنها به عنوان ساکنین این منطقه تحت ستم، باید مورد حمایت قرار گیرند؛ البته خود قدس و منطقه بیت المقدس هم ارزش تاریخی و سیاسی برای مسلمین دارد.

موثقی گفت: اسرائیل فرزند خوانده آمریکای جنایتکار است و این رژیم جرثومه فساد و ناامنی برای مسلمانان و دیگر کشورهای منطقه محسوب می شود و آشکار است که مردم ایران و دیگر کشورهای آزادی این رژیم را به رسمیت نمی شناسند.

وی افزود: حضور گسترده مردم در واقع اظهار همدردی مسلمانان جهان به ویژه ایران با مظلومان فلسطین آواره و زیر فشار در سرزمین فلسطین و غزه است و این حداقل وظیفه اسلامی هرمسلمان است./۹۳۵/ت302/س
ارسال نظرات