۱۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۸۵۵۰۰
استاد حوزه و دانشگاه:

روز قدس اعلام نیاز مسلمانان به یک صدایی در سطح جهان است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام گفت: فرض تحقق تظاهرات جهانی به معنای مشت گره‌کرده‌ای است که به یک‌باره در دهان استکبار جهانی و صهیونیسم نژادپرست زده می‌شود و کم شدن یا زیاد شدن مشارکت مسلمانان به معنای کم شدن یا افزون شدن تأثیر این حرکت واقعی است.
حضور شورانگيز مردم قم در راهپيمايي روز قدس


حجت‌الاسلام ذبیح الله نعیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز قدس از سوی امام خمینی‌‌(ره) بر حضور پرشور مردم در راهپیمایی این روز تأکید کرد و افزود: روز قدس، روزی است که مسلمانان سراسر جهان در یک روز یک صدا و هماهنگ در برابر استکبار جهانی، رژیم غاصب و نژادپرست اسرائیل بایستند.
 
وی با بیان این‌که مسأله روز قدس دو جنبه واقعی و نمادین دارد، افزود: روز قدس از جهت جنبه نمادین، نیاز مسلمانان جهان به یک صدایی در سطح جهان و حرکتی است که همه آنها را به عنوان یک امت واحده در سراسر جهان نشان می‌دهد.
 
حجت‌الاسلام نعیمیان خاطرنشان کرد: جنبه نمادین یک پدیده سیاسی را نمی‌توان از جنبه واقعی آن جدا کرد، جنبه نمادین می‌تواند آثار فراوانی به دنبال داشته باشد، به طوری که مسلمانان حرکت واحد واقعی را با همکاری و همسویی خود تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: جنبه نمادین از سوی دیگر سوژه خارجی نیز دارد که در سطح جهان به همه دولت‌ها و دشمنان نشان می‌دهد مسلمانان آنچنان که به ظاهر به نظر می‌رسد، پراکنده نیستند.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام بُعد دیگر جنبه نمادین را جدا ساختن تکلیف ملت‌ها از دولت‌ها عنوان کرد و گفت: این بُعد در سطح داخلی و خارجی به همگان اعلام می‌کند که امت واحده در سطح دولت‌ها تعریف نمی‌شود.
 
وی با بیان این‌که قدس یک نماد مشترک است و حرکت عامه مسلمانان نیز یک حرکت مشترک را طلب می‌کند، تصریح کرد: اگر صرفاً به فعالیت و رفتار سیاسی دولت‌ها نگاه کنیم چه بسا از وحدت امت اسلامی غافل شویم و امت را به سطح نازل دولت‌ها تقلیل دهیم. اما اگر به این جنبه نمادین یعنی نماد وحدت که در یک روز خود را نشان می‌دهد توجه کنیم سطح واقعی و باطن امت واحده را می‌توان مشاهده کرد.
 
حجت‌الاسلام نعیمیان بحث دیگر در مسأله روز قدس را تأثیر واقعی این حرکت واحد در سطح جهانی دانست که گسسته از جنبه نمادین آن نیست و گفت: جنبه واقعی این حرکت آن است که یکایک مسلمانانی که در برنامه مخالفت با غصب سرزمین فلسطین وارد معرکه و بازی سیاسی می‌شوند، خود را سهیم دانسته و نسبت به این مسأله احساس مسؤولیت خواهند کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: تحقق حضور یکایک مسلمانان در عرصه این بازی کلان سیاسی به معنای آن است که هیچ‌کدام از آنها را نمی‌توان و نباید در تحلیل سیاسی نادیده گرفت چرا که هر کدام از آنها یک مشت بر دهان صهیونیسم جهانی می‌زنند.
 
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان این‌که نیاز به حضور یکایک مسلمانان در راهپیمایی روز قدس یک نیاز واقعی است، چرا که تأثیر آنها نیز واقعی است، اذعان داشت: مشارکت مسلمانان در صحنه روئین سیاست که در قالب تظاهرات‌ها خود را نشان می‌دهد، هیچ جنبه کاذبی ندارد.

وی اضافه کرد: در ظاهر ممکن است بگوییم دولت‌های رژیم صهیونیستی، امریکا و دیگر متحدان آنها به این بُعد از مسأله کاری ندارند و تأثیری برای آن قائل نیستند، اما هنگامی می‌توان تأثیر واقعی را نسبت به حضور یکایک مسلمانان در صحنه جهانی احساس کرد که فرض کنیم یک سال برنامه مشارکت در روز قدس تعطیل شود که تعطیلی روز قدس به معنای عدم تأثیر مسلمانان خواهد بود.
 
حجت‌الاسلام نعیمیان ابراز داشت: فرض تحقق تظاهرات جهانی به معنای مشت گره‌کرده‌ای است که به یک‌باره در دهان استکبار جهانی و صهیونیسم نژادپرست زده می‌شود و کم شدن یا زیاد شدن مشارکت مسلمانان به معنای کم شدن یا افزون شدن تأثیر این حرکت واقعی است.
 
وی افزود: بی‌جهت نیست که بسیاری از رسانه‌های جهانی در دست صهیونیسم جهانی یا تحت تأثیر و نفوذ آنها، تلاش می‌کنند تا حضور گسترده مردم در سطح جهان را محدود و محدودتر نشان دهند و از ابعاد آن بکاهند، چرا که ابعاد گسترده‌ای در حضور یکپارچه مردم در روز قدس وجود دارد که کاهش و تقلیل هر کدام از آنها به معنای کاستن از نفوذ این مشارکت یکپارچه در سطح جهان است.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلامی بخشی دیگر از واقعیت مربوط به روز قدس را در مشارکت مردم در این روز دانست و با بیان این‌که مشارکت در روز قدس تنها محدود به مسلمانان نیست، ابراز داشت: دیدن دو جنبه نمادین و واقعی روز قدس، به این معنا است که مردم در سطح جهان نیز آگاهی افزون‌تری نسبت به مشکلات جهانی پیدا کرده‌ و پیدا خواهند کرد.
 
وی با بیان این‌که حرکت نمادین و واقعی برای شکستن محاصره غزه از سال گذشته شکل گرفت که در ظاهر با مقابله رژیم صهیونیستی مواجه شد، گفت: چه بسا برخی تصور کنند این حرکت جهانی برای کمک‌رسانی به مردم مظلوم غزه به شکست انجامید، اما خود این مسأله توانست ذهنیت جهانی را به حرکت درآورد.
 
حجت‌الاسلام نعیمیان با اشاره به مسأله شبه جدیدی که در نزدیکی مراسم روز قدس با آن مواجه هستیم، گفت: حرکت آمریکا و اسرائیل برای اتحاد و برنامه جدید و صلح جدیدی شکل گرفته، اما این برنامه تنها یک موضوع شبهه جدید است و نو نیست.

وی ادامه داد: در ظاهر برخی مؤلفه‌ها و عناصر ممکن است جدید باشند اما در مسأله سیاسی در ارتباط با ملت فلسطین و رژیم صهیونیستی تحولی رخ نداده، بلکه ممکن است بگوییم این حرکت‌های نابخردانه توانسته در نزدیکی روز قدس، احساسات مردم فلسطین را نه تنها مردم مسلمان بلکه غیرمسلمانان این کشور عزیز را به جوش آورد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حرکت شبهه جدید با طراحی رژیم و همکاری آمریکا توانسته ذهنیت عمومی در سطح جهان را حساس‌تر کرده و امید حرکت این دو رژیم استکباری و صهیونیستی را به ناامیدی بکشاند، چنان‌چه مردم در بند و مظلوم فلسطین از تحمل ظلم و ستم نژادپرستانه روز به روز بیشتر به تنگ می‌آیند و حرکت‌های نابه‌هنگام و نابخردانه آمریکا و متحدان نمی‌تواند در عزم و اراده مردم فلسطین و مردم جهان در حمایت از فلسطین و غزه خللی ایجاد کند.
 
وی اظهار داشت: آنچه در اینجا به عنوان خللی جدی نیاز به تعمل دارد آن است که دو گروه و دو دسته را در صحنه عمل سیاسی کمتر می‌بینیم، یکی این‌که حرکت سیاسی دولت‌ها به نفع مردم فلسطین نیست به ویژه در سطح کشورهای عربی که انتظار بیشتری از آنها می‌رود حرکت قابل توجهی دیده نمی‌شود، از سوی دیگر حرکت و حساسیت علما و اندیشمندان کشورهای مسلمان به عنوان یک خلأ جدی باید مورد توجه و تأمل قرار گیرد.
 
حجت‌الاسلام نعیمیان با بیان این‌که چرا این دو دسته نمی‌توانند خود را با حرکت مردم مسلمان و مردم جهان هماهنگ کنند، گفت: دولت‌های وابسته همراه و همسوی با رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند و بود و نبود خود را در گرو همکاری این دو حکومت می‌بینند. اما علما و برخی روشنفکران دنیای اسلام و کسانی که انتظار تأمل فکری و حرکت همسو از آنها می‌رود، به آن سبب حرکت مناسبی از آنان مشاهده نمی‌شود که در بستر و زمینه جدیدی زندگی می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: بسیار از آنها وابسته به دولت‌ها هستند، به خصوص علمای برخی از کشورهای عربستان و کشورهای مسلمان از جانب دولت‌ها ارزاق می‌شوند و این مسأله استقلال آنان را گرفته است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: همکاری و حضور بسیاری از علما هم در سطح جامعه معلول و وابسته به همکاری و سکوت آنها نسبت به فعالیت دولت‌های همکار و همسو با رژیم صهیونیستی است که اگر مردم در سطح کشورهای اسلامی بتوانند از علمای نفت عبور کنند، می‌توانند خود را با افق روشن گره بزنند و وضعیت کشورهای اسلامی و قدس را در افق روشن‌تری ترسیم نمایند.
 
وی ادامه داد: ملت‌های مسلمان در صورتی می‌توانند خود را در مقابله با رژیم صهیونیستی موفق احساس کنند، که بدانند کارهای نمادین شکل گرفته به عنوان مذاکره دولت دست نشانده فلسطین با اسرائیل و آمریکا، جز در سطح ظاهری سیاست قابل توجه نبوده و این امور هرگز نمی‌تواند فرجام سیاسی فلسطین را رقم بزند و تنها مشکلاتی برای مردم فلسطین ایجاد خواهد کرد. /920/ت301/ع

ارسال نظرات