۱۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۸۵۶۴۴
پژوهشگر مسائل بین الملل:

اتخاذ استراتژی مشخص برای مدیریت، تعامل و یا برخورد با پروژه اسلام هراسی ضروری است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) گفت: تبیین و تبلیغ اسلام ناب، رایزنی سیاسی، به کارگیری نخبگان و دیپلماسی عمومی از راهکارهای مقابله با اسلام هراسی است.
اسلام هراسي


محمد ستوده، کارشناس روابط خارجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ایجاد موج اسلام هراسی از سوی کشورهای غربی گفت: کشورهای غربی با ایجاد هراس از اسلام می خواهند سلطه خود بر جهان را تثبیت کرده و از نفوذ معنوی اسلام جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: شایسته است کشورهای اسلامی و به خصوص ایران، از نظر دیپلماسی رسمی وارد فاز جدیدی شده و این مساله را در اولویت اصلی خود قرار دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) بیان داشت: برگزاری کنفرانس های علمی پیرامون این مساله باعث می شود تا کشورهای اسلامی دارای یک استراتژیک مشخص برای مدیریت، تعامل و یا برخورد منسجم با این پروژه داشته باشند.

استاد علوم سیاسی راهکار های علمی نیز در این زمینه توصیه کرد و گفت: تصویر نادرستی از اسلام در غرب ارائه شده است که باید محتوای صحیح اسلامی را که بر واقعیات منطبق است، به جهانیان ارائه کنیم.

وی بیان داشت: در اسلام هراسی گاهی مطالبی به نقل از تاریخ اسلام نقل می‌کنند که هیچگونه واقعیتی ندارد و باید سعی کینم در این مسیر واقع نمایی کنیم.

استاد ستوده در ادامه بر نقش نخبگان جهان اسلام در مبارزه با اسلام هراسی اشاره کرد و گفت: برجستگان اندیشه اسلامی باید در فضای تضارب آراء برای پاکسازی تصویر نادرست از اسلام تلاش کنند که تعامل نخبگان علمای اسلام و مسیحیت از ضروریات است.

راهکارهای تبلیغاتی از دیگر راهکار پیشنهادی این استاد علوم سیاسی بود که در این باره گفت: رسانه های کشورهای اسلامی می توانند با تبلیغات فرهنگی و به کارگیری فرهنگ رسانه ای، دیپلماسی عمومی را به کار گیرند و در رابطه با عموم مردم و به خصوص مردم کشورهای غربی به تعامل گسترده بپردازند.

وی با تاکید بر تعامل هر چه بیشتر رایزن ها و دیپلمات های اسلامی بر مساله اسلام هراسی، ادامه داد: اعضای کنفرانس اسلامی باید تلاش خود را به کار گیرند و اسلام بما هو اسلام را به جهان معرفی کنند و از زوایه دیگر به مسلمان تفهیم کنند که اسلام هراسی یک تهدید به حساب می آید.

وی عصر جهانی شدن و ارتباطات را فرصتی مناسب برای گسترش اسلام ناب و زدودن شبهات از ذهن مردم عنوان کرد و بیان داشت: باید با مدیریت قوی و کارآمدتر تصویری واقع‌بینانه و منطقی از اسلام ارائه دهیم و از ابزارهای جدید بهترین استفاده را ببریم. /909/ت302/ع



ارسال نظرات