۱۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۸۵۸۶۵
چند خبر از استان خوزستان؛

اطلس فشرده منطقه عملیاتی شلمچه منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کمک بیش از 83 میلیارد ریال خیران خوزستانی به کتابخانه ها، برپایی نخستین نمایشگاه مقاومت و پایداری در خرمشهر و رونمایی اطلس فشرده منطقه عملیاتی شلمچه، چند خبر از استان خوزستان است.
خبرگزاري رسا دفتر خوزستان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، کمک بیش از 83 میلیارد ریال خیران خوزستانی به کتابخانه ها، برپایی نخستین نمایشگاه مقاومت و پایداری در خرمشهر و رونمایی اطلس فشرده منطقه عملیاتی شلمچه، چند خبر از استان خوزستان است.

 کمک بیش از 83 میلیارد ریال خیران خوزستانی به کتابخانه های عمومی

رحیم فضیلت پور، مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان، اظهار داشت: خیران کتابخانه ساز خوزستانی طی سال های 85 تا 89، 83 میلیارد و 144 میلیون و 988 هزار و 683 ریال به کتابخانه های عمومی در زمینه های مختلف کمک کردند.

وی با بیان اینکه این کمک ها شامل اهداء زمین، ساختمان، کتاب و... می باشد، افزود: در زمینه واگذاری حق انتفاع ساختمان، خیران استان 32 باب ساختمان با مساحت 19 هزار و 657 متر مربع و زیر بنای 10 هزار و 890 متر مربع به ارزش 48 میلیارد و 262 میلیون و 358 هزار ریال اهدا کردند.

وی تصریح کرد: همچنین در طول این مدت 37 قطعه زمین به مساحت 38 هزار و 526 متر مربع و به ارزش ریالی 31 میلیارد و 364 میلیون و 400 هزار ریال به نهاد کتابخانه های عمومی جهت ساخت کتابخانه واگذار کردند.

فضیلت پور، از اهدای 83 قلم تجهیزات مختلف به ارزش یک میلیارد و 207 میلیون و 849 هزار ریال به کتابخانه های عمومی خوزستان خبر داد و خاطرنشان کرد: خیران خوزستانی 138 هزار و 807 جلد کتاب در موضوعات مختلف اعم از دینی، علمی و تاریخی به ارزش 817 میلیون و 822 هزار و 456 ریال به کتابخانه های استان کمک کردند.

وی اضافه کرد: همچنین واریز مبلغ یک میلیارد و 492 میلیون و 559 هزار و 227 ریال به حساب انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ها جهت صرف هزینه های جاری کتابخانه ها از دیگر کمک های خیرین به کتابخانه های عمومی خوزستان است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان، اظهار داشت: از دو سال گذشته تا کنون اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان در زمینه جلب مشارکت های مردمی، در جدول رده بندی استان ها رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی یاد آور شد: خیران خوزستانی از ابتدای سال جاری تا کنون هشت باب ساختمان به مساحت 7 هزار و 133 متر مربع و زیربنای سه هزار و 584 متر مربع برای راه اندازی کتابخانه در شهرهای اهواز، اندیمشک، شوش، شوشتر، مسجد سلیمان، گتوند و اندیکا در قالب قرارداد حق انتفاع به این اداره کل واگذار کردند.

تمبرهای روز جهانی قدس و هفته دولت بر روی سایت رسمی جهانی تمبر لندن

نادر دریابان، پژوهشگر دفاع مقدس و تمبر ایران، اظهار داشت: سایت جهانی بورس تمبر در لندن تعدادی از تمبرهای ضد صهیونیستی روز جهانی قدس شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و بزرگداشت شهیدان رجایی و باهنر را بر روی سایت جهانی تمبر لندن قرار گرفت.

وی افزود: تمبرهای روز جهانی قدس در سال های 1381(2002) و 1387(2009) با تصاویری از قدس شریف در چنگال رژیم خونریز و جنایتکار اسراییل و نشان پیروزی یک دختر بچه فلسطینی و همچنین تمبر بزرگداشت شهید نوجوان محمد الدوره که بر اثر جنایات رژیم صهیونیستی و در برابر چشم جهانیان به شهادت رسید هم اکنون بر روی سایت جهانی تمبر لندن قرار دارد.

وی با بیان اینکه تمبر بزرگداشت روز جهانی قدس که در سال 2008 میلادی توسط ایران منتشر شده یکی از تمبرهای گران قیمت مجموعه تمبرهای بورس تمبر لندن است، تصریح کرد: شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در 30 سال گذشته بیش از 100 قطعه تمبر در خصوص حمایت از آرمان های فلسطین و مقاومت اسلامی و افشای جنایات دشمن صهیونیستی منتشر کرده و در این راه از پیشگامان انتشار این گونه تمبرها در جهان اسلام است.

دریابان، با اشاره به تمبرهای هفته دولت و بزرگداشت شهیدان رجایی و باهنر و شهدای دولت جمهوری اسلامی ایران که در سال 1382(2003 میلادی) منتشر شده بود، اظهار داشت: این تمبرهای 600 ریالی، در بورس تمبر لندن بیش از 11500 ریال برای هر قطعه معامله می شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون هفت تمبر در خصوص شهدای دولت در ایران انتشار یافته است، خاطر نشان کرد: بر روی این تمبرها تصاویر شهیدان رجایی، باهنر، چمران، فکوری، نامجو، تندگویان، فیاض بخش، سلیمی جهرمی، دادمان، کلانتری، قندی و عباس پور با عنوان یادبود شهدای دولت دیده می شود و در تیراژ 240 هزار قطعه قیمت گذاری شده است.

نخستین نمایشگاه مقاومت و پایداری در خرمشهر برپا می شود

سردار حبیب سعیدفر، مدیر کل حفظ آثار دفاع مقدس خوزستان، از برپایی نخستین نمایشگاه مقاومت و پایداری، همزمان با هفته دفاع مقدس در خرمشهر خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار در سال‌جاری نمایشگاه مقاومت و پایداری همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در خرمشهر برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه در بخش‌های مختلف عکس، آثار مکتوب و اسناد چند رسانه‌‌ای دایر می‌شود، افزود: سعی ما بر این است تا زمینه‌های لازم برای انتقال روایی و تاریخی متناسب با دوران دفاع مقدس به‌خوبی تبیین شود.

وی تصریح کرد: نمایشگاه مقاومت و پایداری در واقع مقاومت و ایستادگی مردم خرمشهر در روزهای نخست جنگ تا نقش آنها در آزادسازی خرمشهر و پایان جنگ تحمیلی را به نمایش می‌گذارد.

سردار سعیدفر، با بیان اینکه این نمایشگاه روزهای نخست آغاز جنگ را به صورت دقیق روایت می‌کند، اظهار داشت: برنامه‌های دیگری همچون حضور فاتحان و رزمندگان در مدارس و بیان خاطرات آنها از آن دوران نیز در این هفته برنامه‌ریزی شده است.

اطلس فشرده منطقه عملیاتی شلمچه منتشر شد

نادر دریابان، پژوهشگر دفاع مقدس، از انتشار اطلس فشره منطقه عملیاتی شلمچه به همراه سه منطقه یادمانی دفاع مقدس قلاویزان، فکه و طلائیه خبر داد و اظهار داشت: در این اطلس تمام رنگی بخش های مختلفی با غناوین شلمچه، پنج ضلعی، خرمشهر، کانال ماهی، نهر جاسم، کانال زوجی، منطقه آب گرفتگی، بصره، جزیره بوارین، روند رود و نبرد کربلای 5 به همراه موقعیت جغرافیایی و طراحی این عملیات همچنین استعداد نیروهای خودی و دشمن، شرح این نبرد، ارزیابی نبرد کربلای 5 و نتایج آن به همراه نقشه ها و جداول و تصویرهای کوچکی از هر منطقه در اختیار علاقمندان حوزه پژوهش دفاع مقدس قرار گرفته است.

وی افزود: این اطلس که از مزیت راهنمای نقشه ها نیز برخوردار است از سوی پژوهشگاه علوم و معارفدفاع مقدس با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس غرب استان تهران و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرج انتشار یافته است.

وی تصریح کرد: تحقیق بر روی این آثار توسط قاسم فرودی و امیر حسین کیهان پناه صورت گرفته و قاسم فرودی کار ترسیم نقشه و گرافیک این اطلس ها را نیز به عهده داشته و نظارت بر این مجموعه اطلس ها که دارای شابک نیز می باشند توسط احمد سوداگر، محسن رشید، نصرت الله معین وزیری و علی میرهاشمی صورت گرفته است.

دریابان، خاطر نشان کرد: هر یک از این اطلس ها دارای عناوین جداگانه ای هستند و به زائران مناطق عملیاتی و همچنین راویان فتح و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس به ویژه نبردهای حساس در جنگ ایران و عراق را یادآوری و برای آشنایی هر چه بیشتر در یک راهنمای فشرده و پر سود کمک می کند.

گفتنی است، این اطلس ها بر روی سایت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس به نشانی www.dsrc.ir نیز قابل رؤیت است.

نوآوری در امور فرهنگی، برای رشد و تعالی جوامع انسانی ضروری است

عبدالرضا بزرگ نژاد، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک، عصر روز گذشته 13شهریور در جلسه شورای فرهنگی این واحد دانشگاهی با بیان این مطلب گفت: دانشجویان این مرز و بوم تشنه فراگیری مسائل معنوی و فرهنگی هستند بنابراین باید از این ظرفیت ها در جهت شکوفایی و ارتقای سطح فکری و معرفتی آنان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه توجه ویژه به مسائل فرهنگی دشمنان را ناامید خواهد کرد، افزود: هدف اصلی دشمن و ایادی وابسته، لطمه زدن به فرهنگ و آداب و رسم ملت ها از طریق تهاجم فرهنگی است.

رییس دانشگاه آزاد اندیمشک، خاطرنشان کرد: ماه رمضان ماه ضیافت الهی و فرصتی مناسب برای اجرای برنامه های معنوی است که انسان را در این ایام به خداوند متعال نزدیک تر می کند.

وی با اشاره به اهمیت حجاب و عفاف در جامعه، تصریح کرد: توجه به جایگاه این مقوله به عنوان حرکتی ارزشی در جامعه مطرح بوده و حفظ و تعمیق این ارزش دینی و اجرای سیاست های مربوط به آن باید در اولویت کارها باشد.

بزرگ نژاد، نوآوری در امور فرهنگی را برای رشد و تعالی جوامع انسانی لازم دانست و اظهار داشت: شکوفایی هر جامعه در گرو وجود افراد خلاق و ایده پرور است و امروزه اگر در هر جایی نوآوری وجود نداشته باشد روزمرگی انفاق می افتد که با تعامل با افراد خلاق می توان از این بن بست خارج شد.

گفتنی است، در ادامه در خصوص برگزاری مسابقات فرهنگی، مراسم افطاری، محفل نورانی انس با قرآن، نماز وحدت کارکنان، برگزاری کلاس احکام و معارف دینی بحث و تصمیمات لازم اتخاذ شد./945/پ202/س
ارسال نظرات