۲۰ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۸۶۰۸۴
استاد حوزه و دانشگاه تبریز:

11 سپتامبر، کشورگشایی به سبک استعمار جدید است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول سابق نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز گفت: حمله آمریکا به افغانستان برنامه ریزی شده و در تداوم سناریوی یازده سپتامبر بود.
حجت-الاسلام نظري
حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز به تشریح نتایج سناریوی یازده سپتامبر با اشاره به فاصله پانزده روزه میان حمله به برج‌های دو قلو در نیویورک و حمله آمریکا به افغانستان گفت: موج تبعات حمله به این دو برج به گونه ای بود که توان اقتصادی و سیاسی و اجتماعی اغلب کشورهای جهان را تحت الشعاع قرار داد؛ اما نیروهای نظامی آمریکا توانستند در مدت کوتاهی خود را برای یک حمله گسترده آماده کنند.

وی به پیچیدگی های خاص عملیات های نظامی در وسعت کشوری اشاره کرد و افزود: ساده انگاری خواهد بود که بپذیریم آمریکا توانست در مدت کوتاه پانزده روز برنامه ها و نقشه های خود را برای این عملیات گسترده فراهم کند، آن هم با وجود سردرگمی و مشکلات فراوان امنیتی که پس از حمله به برج های دو قلو برای نظام آمریکا به وجود آمد.

استاد حوزه و دانشگاه تبریز گفت: حمله آمریکا به افغانستان برنامه ریزی شده و در تداوم سناریوی یازده سپتامبر بود به گونه ای که اذهان عمومی آمریکا را برای حمله وحشیانه به کشور مظلوم افغانستان فراهم کرد.

وی تاکید کرد: البته دلایل بسیار فراوان و غیر قابل انکار برای دست داشتن مستقیم آمریکا و اسرائیل در حمله به برج های دو قلو وجود دارد ولی این حمله برنامه ریزی شده به افغانستان از جمله دلایل فراهم بودن یک سناریوی بلند مدت برای کشور گشایی استعمارگر جدید جهان بود.

مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه تبریز با بیان این که موج ایجاد شده در یازده سپتامبر هیچ گاه به نفع آمریکا پیش نرفت، تصریح کرد: غرب در نقشه ای کودکانه تصور می کرد که با نابودی هلال شیعی در ایران، عراق و لبنان به شکل گیری اسرائیل بزرگ خواهد رسید و در نهایت این هزینه و نقشه های گزاف به حاکمیت اکثریت شیعه در عراق، پیروزی های بزرگ حزب الله در لبنان و سربلندی علمی و سیاسی بیش از پیش ایران شیعی انجامید.

وی فرضیه باتلاق خاورمیانه برای آمریکا را یک اتفاق حقیقی برای این کشور دانست و گفت: آمریکا سال هاست که در خاورمیانه زمین گیر شده و این موضوعی است که با نگاه برنامه ریزی اولیه آمریکا بسیار فاصله دارد.

استاد حوزه علمیه تبریز تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی اولیه آمریکا قرار بود که در نخستین ماه ها و حداکثر یکی دو سال اول این موضوع فیصله پیدا کند که این مسئله محقق نشد و آمریکا در باتلاقی حقیقی به نام خاورمیانه فرورفت؛ بنابر این به نظر می رسد قادر نخواهد بود به همین زودی از این شرایط دشوار رهایی یاید./۹۳۵/ت302/س
ارسال نظرات