۲۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۸۶۴۲۱
همزمان با هفته دفاع مقدس؛

عملیات کربلای ده در مازندران مستند‌سازی و بازخوانی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ فرمانده سپاه کربلای مازندران، از مستند سازی و بازخوانی عملیات کربلای ده همزمان با هفته دفاع مقدس در یکی از شهرهای استان خبر داد.
فرمانده سپاه کربلاي مازندران
محمد تقی شاهچراغی، فرمانده سپاه کربلا مازندران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، از مستند‌سازی و بازخوانی عملیات کربلای ده همزمان با هفته دفاع مقدس در یکی از شهرهای استان خبر داد.

وی با بیان این که عملیات کربلای ده سی ام فروردین سال 66 در منطقه مائوت عراق انجام شد، افزود: در آن عملیات سپاه اسلام 218 شهید، هزار و 200 مجروح، شش نفر اسیر و 19 نفر مفقود تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرد.

فرمانده سپاه کربلا مازندران با بیان این که نه تن از فرماندهان و سرداران لشکر 25 کربلا مازندران در آن عملیات به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، تصریح کرد: شیهد حاج احمد بصیر یکی از شاخص ترین شهدای عملیات کربلای ده است.

شاهچراغی با بیان این که قرار عملیات های هشت سال دفاع مقدس هر ساله با توجه به اقلیم شهرهای مختلف مستند سازی و بازخوانی شود، خاطرنشان کرد: عملیات کربلای ده نیز امسال همزمان با هفته دفاع مقدس در منطقه مرزن آباد شهرستان چالوس از 31 شهریور به مدت یک هفته اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به این که در بازخوانی این عملیات 700 نفر از پاسداران و بسیجیان استان به عنوان نیروهای عمل کننده حضور خواهند داشت، تصریح کرد: این عملیات به صورت نزدیک به واقعیت به مدت یک هفته هر روز صبح در منطقه ی مذکور اجرا می شود.

فرمانده سپاه کربلا مازندران با بیان این که امسال در کشور هر استان به فراخور کارکردهای مؤثر خود در عملیات های هت سال دفاع مقدس، نسبت به بازخوانی عملیات مرتبط در هفته ی دفاع مقدس اقدام خواهد کرد، ادامه داد: در سال های آینده نیز این بازخوانی عملیات ها ادامه خواهد داشت.

شاهچراغی همچنین از رونمایی و توزیع دو کتاب به مناسبت هفته دفاع مقدس در استان خبر داد و گفت: کتاب جنگل‌نامه که سرگذشت و دست‌ نوشته‌های شهید علی خنک‌دار است توسط سید مصطفی مرتضوی جمع‌آوری شد و با تیراژ دو هزار و 200 جلد در هفته دفاع مقدس توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین کتاب مجموعه شعری تحت عنوان خواهر آوازه سرخ که مربوط به اشعار خانم‌های مازندرانی درباره دفاع مقدس و جنگ است، از سوی مریم رزاقی جمع‌آوری شده است و با دو  هزار و 200 جلد توزیع می‌شود.

شاهچراغی تصریح کرد: با توجه به گسترش روزافزون علوم و فنون در زمان‌ها و مکان‌های مختلف تنها کتابخانه است که دسترسی آسان به انبوه دانش را میسر می‌سازد و تبادل افکار را به بار می‌آورد.

فرمانده سپاه کربلا مازندران خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های مهم در نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در جامعه اسلامی ایران برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و موقت کتاب در شهرهای مختلف بوده چرا که وجود نمایشگاه کتاب محرکی قوی و موثر برای تشویق مردم به مطالعه است.

وی در ادامه با تأکید بر انتقال ارزش های دفاع عاشورایی به نسل ها و آحاد جامعه اسلامی، گفت: دفاع مقدس جذاب ترین مقطع پر افتخار انقلاب اسلامی است.

شاهچراغی با اشاره به این که ما در برابر دوران دفاع عاشقانه مسؤولیم و باید آن را به خوبی و بدون تحریف معرفی کنیم، خاطرنشان کرد: وحدت و ولایت مداری زیباترین بخش تاریخ دفاع مقدس بود.

فرمانده سپاه کربلا مازندران با اشاره به حضور تعیین کننده مردم در دفاع مقدس خاطر نشان کرد: نیروهای مسلح به برکت حضور مردم و رهبری، فرماندهی و پشتیبانی حضرت امام خمینی‌(ره)، اثرگذاری وصف ناپذیری در جنگ تحمیلی داشتند.

شاهچراغی با تاکید بر این که مسائل حاشیه ای نباید موجب فراموشی ارزشهای دفاع مقدس شود، افزود: هنوز بسیاری از ناگفته های جنگ باقی مانده است و هرچه بر عمر انقلاب اسلامی افزوده می شود اثر گذاری جایگاه دفاع مقدس بیشتر برای مردم روشن می شود.

فرمانده سپاه کربلا با اشاره به نقش تاثیر گذار جوانان در اداره ی جنگ تصریح کرد: تقریباً همه ی فرماندهان و قریب به اتفاق رزمندگان و شهدای دفاع مقدس از جوانان بوده اند و پس از دفاع مقدس نیز نقش اساسی در اداره ی کشور ایفاء کردند.

شاهچراغی در ادامه گفت:  امسال در سی امین سالگرد آغاز تهاجم دشمن به کشورما، برنامه های گرامیداشت دفاع مقدس در طول دو هفته و به صورت گسترده از 26 شهریور تا 9 مهر ماه سال جاری در استان برگزار می شود.

وی همایش بزرگ رزمندگان گردان مالک اشتر و عملیات کربلای ده، مراسم رژه نیروهای مسلح، اجرای ویژه برنامه ی زنده ی تلویزیونی با عنوان هفته شب آفتابی، برگزاری همایش خانواده های معظم دو شهید به بالا و تک فرزند شهید، برگزاری همایش زنان ایثارگر دفاع مقدس با عنوان زن، ایثار و مقاومت با محوریت 19 بانوی شهیده ی مازندرانی، برگزاری همایش بزرگ فرماندهان دفاع مقدس، نواحی و حوزه های مقاومت و گزدان های عاشورا، الزهراء و امام حسین (ع)، و برگزاری بیش از 50 یادوراه ی شهدا در سطح استان را برخی از برنامه های دفاع مقدس در این استان اعلام کرد.
 
همچنین به گفته وی برگزاری صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان، همایش تبیین نقش سربازان در دفاع مقدس، همایش تبیین نقش اصناف در توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، برگزاری نهمین جشنواره تئاتر بسیج مازندران، اعزام تیم های پزشکی به مناطق محروم، برگزاری یادواره ی شهدای ادارات کل استان مازندران و همایش و تجلیل از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ادارات کل برخی دیگر از برنامه های بزرگداشت سالگرد دفاع مقدس سپاه کربلا مازندران در هفته دفاع مقدس است./950/پ202/س
ارسال نظرات