۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۸۶۶۲۹
اواخر بهمن‌ماه؛

همایش سیاست‌های کلی نظام اداری با رویکرد اسلامی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ همایش سیاست‌های کلی نظام اداری با رویکرد اسلامی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام علي آقا پيروز


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی آقا پیروز، مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به برگزاری همایش سیاستهای کلی نظام اداری با رویکرد اسلامی گفت: پس از بررسی شورای علمی گروه مدیریت اسلامی درباره سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه نظام اداری، به این نتیجه رسیدیم که تحقیقی جامع با رویکرد اسلامی درباره محورهای مطالبات معظم له، پیش از عملیاتی شدن، صورت پذیرد.

وی افزود: از آنجا که به اجرایی شدن فرمان مقام معظم رهبری اهتمام داریم، همایشی را با هدف مساعدت به دستگاه‌های اجرایی برای اجرای نمودن این سیاست‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام آقا پیروز با بیان این‌که مأموریت اصلی گروه مدیریت اسلامی در حوزه مدیریت اسلامی است، به محورهای اصلی این همایش اشاره کرد و گفت: بندهایی از سیاست‌های ابلاغی انتخاب شده که بر ارزش های اسلامی و مدیریت اسلامی تأکید دارد که از 26 بند سیاست‌های کلی نظام اداری، هفت بند به عنوان محورهای اصلی این همایش انتخاب شده است.

وی ادامه داد: «نهادینه‌سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی»، «دانش‌گرایی و شایسته‌سالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی در نصب و ارتقای مدیران»، «ایجاد زمینه رشد معنوی منابع انسانی و بهسازی و ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارت‌های آنان»، «دانش بنیان کردن نظام اداری از طریق به‌کارگیری اصول مدیریت دانش و یکپارچه سازی اطلاعات، با ابتناء بر ارزش‌های اسلامی» از محورهای اصلی این همایش است.

مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: از دیگر محورهای اصلی این همایش می‌توان «نهادینه‌سازی وجدان کاری، انضباط اجتماعی، فرهنگ خودکنترلی، امانت‌داری، صرفه‌جویی، ساده‌زیستی و حفظ بیت‌المال»، «ارتقای سلامت نظام اداری و رشد ارزش‌های اخلاقی در آن از طریق اصلاح فرآیندهای قانونی و اداری» و «بهره‌گیری از امکانات فرهنگی و به‌کارگیری نظام مؤثر پیش‌گیری و برخورد با تخلفات و حمایت از روحیه نوآوری و ابتکار و اشاعه فرهنگ و بهبود مستمر به منظور پویایی نظام اداری» را نام برد.

وی با اشاره به اعلام فراخوان این همایش، با بیان این‌که قصد انتشار فراخوان عمومی نداریم، اظهار داشت: این همایش به صورت محدود، یک روزه و بین دستگاهی برگزار شود، از این‌رو مراکز پژوهشی که به نحوی با بحث مدیریت اسلامی مرتبط هستند، در برگزاری این همایش با گروه و پژوهشگاه همکاری خواهند کرد.

حجت‌الاسلام آقا پیروز با بیان این‌که همایش سیاست‌های کلی نظام اداری با رویکرد اسلامی، اواخر بهمن‌ماه سالجاری برگزار می‌شود، گفت: این همایش، همایشی کاربردی است و به سبب این‌که متولیان اصلی اجرای این سیاست‌ها قوه قضائیه، مجریه و ستاد کل نیروهای مسلح هستند، از دستگاه‌ها خواسته شده تا برنامه‌های عملیاتی را به همراه زمان‌بندی برای اجرای آن ارائه دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های گروه مدیریت اسلامی که یکی از گروه‌های تازه تاسیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی است، ابراز داشت: گروه مدیریت اسلامی در سال 1387 شکل گرفت و با سه عضو هیات علمی کار خود را شروع کرد. از همان آغار شروع فعالیت، زیرساخت‌های گروه شکل گرفت و در مورد ساختار موضوعی گروه بحث شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: درسال 88 فعالیت‌های گروه قوت گرفت و تاکنون در حدود 8 طرحنامه پژوهشی در شورای علمی تصویب شده و در دست اجرا است و هم‌چنین محققینی را نیز به عنوان اعضای هیات علمی جذب کردیم.

وی با اشاره به رویکرد اصلی تحقیقات گروه مدیریت اسلامی اذعان داشت: اکنون تحقیقات در حوزه مدیریت اسلامی در مرحله بنیادین است و کار مضاعفی باید صورت گیرد. در زمینه فلسفه مدیریت اسلامی، روش تحقیق و برنامه‌ریزی مدیریت اسلامی، چیستی مدیریت اسلامی و بحث‌های زیربنایی مدیریت اسلامی با خلاهای جدی مواجه هستیم. از این‌رو از مباحث کاربردی هم غافل نیستیم و گروه در این زمینه، نیز وارد مباحثی شده است.

حجت‌الاسلام آقا پیروز با بیان این‌که حلقه فقه‌پژوهی گروه مدیریت سال گذشته، تاسیس شده است، گفت: قوامی به عنوان دبیر حلقه انتخاب شدند و از آنجا که ریاست بنیاد فقهی مدیریت اسلامی را نیز برعهده داشتند، از فقیهانی که می‌توانستند در عرصه فقه‌الاداره نظر دهند، دعوت کرده و جلساتی را برگزار کردند که نسبتاً، پیشرفت خوبی داشته است. /920/ت302/ع

ارسال نظرات