۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۸۶۶۳۷
مهمان پرست در پاسخ به خبرنگار رسا:

حفظ شئون زائران عتبات، مساله ای است که وزارت خارجه آن را دنبال می کند

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور گفت: وزارت امور خارجه قطعا علاقه ایرانیان به زیارت عتبات را در گفت و گوهای فی مابین دولت عراق و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در نظر می گیرد و حفظ شئونات زائران ایرانی را دنبال می کند.
رامين مهمان پرست سخنگوي  وزرات امور خارجهبه گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رامین مهمانپرست در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه علیرغم واگذاری امنیت عراق به نیروهای پلیس این کشور بعضا شاهد رفتار نامناسب نیروهای اشغالگر در مرزها به بهانه تشخیص هویت و انگشت نگاری زائران ایرانی هستیم اظهار داشت: وزارت امور خارجه قطعا علاقه ایرانیان به زیارت عتبات را در گفت و گوهای فی مابین دولت عراق و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در نظر می گیرد و حفظ شئونات زائران ایرانی را دنبال می کند.

وی افزود: در عراق با توجه به تشکیل دولت و مسائل مختلف از جمله بحث امنیت و ثبات در این کشور، برخی از وضعیت موجود سوء استفاده می کنند و سعی می کنند رفتارهای ناشایستی را نسبت به زائران ایرانی به نمایش بگذارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یاد آور شد: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در شرایط مناسب کلیه بحث ها و مسائل خود را در این زمینه با دولت عراق به گفت و گو می گذارد و امیدواریم حفظ شئونات زائران ایرانی به عتبات در آینده مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در خبرها اعلام شده که جمهوری اسلامی ایران در انتخاب نوری المالکی به عنوان نخست وزیر عراق دخالت داشته ، نظر دستگاه دیپلماسی کشورمان در این زمینه چیست گفت: مسائل مربوط به انتخابات عراق موضوعی داخلی است و ارتباطی به جمهوری اسلامی ندارد.

مهمان پرست خاطر نشان کرد: به نظر ما گروه های سیاسی موجود در عراق به بلوغ سیاسی رسیده اند و در حال طی کردن مسیر دموکراسی هستند ما امیدواریم با گفت و گوها و مشورت های صورت گرفته هر چه زودتر شاهد دولتی با ثبات در عراق باشیم.

وی همچنین اذعان داشت: البته جمهوری اسلامی ایران در مسائل داخلی عراق دخالت نداشته و نخواهد داشت ولی اگر مشورت هایی از سوی گروه های عراقی از جمهوری اسلامی ایران خواسته شود این مشورت ها داده خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با خبر دخالت کشورهای خارجی در خصوص ادعای امارات متحده نسبت به جزایر سه گانه کشورمان نیز ابراز داشت: در رابطه با بحث تکراری جزایر سه گانه کشورمان، فکر می کنیم دخالت دیگران هیچ گونه تاثیری در حل این اختلاف نخواهد داشت و کسانی که مایل هستند ثبات و امنیت در منطقه افزایش یابد بهتر است توصیه داشته باشند که کشورهای دیگر در این مساله وارد نشوند.

وی افزود: به کشورهای منطقه توصیه می کنیم به جای پیگیری این مساله به موضوعات اساسی تر مانند تهدیدات رژیم صهیونیستی نسبت به امنیت منطقه بپردازند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در واکنش به یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجد بیت لحم در فلسطین اشغالی که به دنبال سناریوی قرآن سوزی کشیش صهیونیستی صورت پذیرفت گفت: اقدام عوامل رژیم صهیونیستی نشانگر آن است که پشت سر تمامی این اقدامات مقامات این رژیم حضور دارند و هدف از این اقدامات ایجاد فتنه مذهبی می باشد.

وی با بیان اینکه اینگونه اقدامات مورد تایید هیچیک از مذاهب نیست تصریح کرد: این رفتار، اقدامی شیطانی است و تنها منافع کسانی را تامین می کند که منافع شیطانی داشته باشند، به طور قطع ادامه آن واکنش غیر قابل کنترلی را از طرف همه ادیان نسبت به صهیونیسم خواهد داشت.

رامین مهمان پرست در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه به نظر دستگاه دیپلماسی کشورمان علت اعتراضات فزاینده مردمی در اروپا نسبت به دولت هایشان چیست، ایراد داشت: یکی از علل اصلی این بحران ها وضعیت بد حاکمیت در آن کشورها است.

وی ادامه داد: رفتار تبعیض آمیز دستگاه های مالی و پولی غرب که نتیجه سالها برنامه ریزی و سیاست گذاری غرب می باشد یکی از علل اعتراضات مردمی می باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکید داشت: توجه نکردن به حقوق بشر و داشتن استانداردهای دو گانه و تبعیض آمیز نسبت به مردم در غرب نیز یکی دیگر از علت های این اعتراض است.

وی در پایان ابراز داشت: توصیه ما به این کشورها آن است که به جای دخالت در امور داخلی کشورها به مشکلات خود بپردازند تا شاهد ناآرامی های کمتری در کشورشان باشند. /955/پ201/ج
ارسال نظرات