۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۸۶۶۴۱
حجت‌الاسلام پارسانیا:

حوزه باید مولد یک نظام جامع علمی باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای سیاستگذاری همایش روحانیت و انقلاب اسلامی گفت: از سیاست‌های اصلی حوزه این است که مولّد یک نظام جامع علمی در همه عرصه‌های علوم انسانی و حتی علوم طبیعی باشد.
سخنراني حجت‌الاسلام حميد پارسانيا در مراسم گراميداشت وحدت حوزه و دانشگاه اصفهان


به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، عضو شورای سیاستگذاری همایش روحانیت و انقلاب اسلامی با بیان این‌که از فهم مشکل می‌توان راهکار آن را فهمید، گفت: ایجاد یک نظام معرفتی که از مبانی و اصول آن گرفته شده و با یک روش به سوی تدوین تئوری‌های متناسب با خود در عرصه‌های علوم انسانی فعال شود، می‌تواند به عنوان یک راهبرد مطرح شود.

براساس گزارش ایسکا، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: این یک نیازی است که می‌بایست در تمام سطوح ایران، تشیّع، جهان اسلام و دنیای امروز برای آن برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به راهبردهای حضور توأم با توفیق روحانیت در آغاز دهه چهارم، استفاده از ظرفیت‌های جهانی برای بازخوانی علم مدرن و بازسازی علم دینی جهت حل مشکلات داخلی، برنامه‌ریزی همه جانبه از سوی روحانیت، در سطح جهان اسلامی برای تکوین علم فرهنگی و تمدنی متناسب با جهان اسلام، تدوین نقشه جامع علمی روحانیت برای جهان متناسب با حوزه فرهنگی و تمدنی جهان اسلام برای دنیای امروز و توجه به ظرفیت‌های ویژه حوزه در برنامه‌ریزی برای نظام علمی کشور را از جمله این توفیق‌ها برشمرد.

حجت‌الاسلام پارسانیا، راهکار دیگر حضور موفقیت‌آمیز روحانیت در دهه چهارم انقلاب اسلامی را ایجاد یک نظام یکپارچه درون‌متنی بر اساس بنیادهای معرفتی جهان اسلام عنوان کرد و گفت: از سیاست‌های اصلی حوزه این است که مولّد یک نظام جامع علمی در همه عرصه‌های علوم انسانی و حتی علوم طبیعی باشد.

وی با بیان این‌که این تولید باید از یک روش‌شناسی قرآنی الهام بگیرد و نگاه معنوی و قدسی به عالم و آدم داشته باشد، خاطرنشان کرد: توحید در کانون هستی‌شناسی است و این مسأله بر روی انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی وی نیز اثر می‌گذارد. /920/د102/ص

ارسال نظرات