۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۸۶۶۴۳
استاد حوزه علمیه قم:

طلاب مراسم‌های عزاداری را به سوی بیان فضائل اهل بیت هدایت کنند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: طلاب باید فضای حاکم بر مراسم‌ها و جلسات عزاداری را از مصائب به سوی فضائل و بیان سیره اهل بیت(ع) هدایت کنند.
بقيع
به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه قم، روز گذشته با حضور در مراسم عزاداری که به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در مدرسه علمیه نواب مشهد برگزار شد، با بیان این‌که امام صادق(ع) در جهت اصلاح حکومت و جامعه بسیار کوشیدند، بیان داشت: امام(ع) در زمان خود احساس می کردند که مسأله امامت به عنوان صحیح ترین الگوی جامعه در بین مردم فراموش شده است، بدین جهت اقدامات ارزشمندی برای ترویج فرهنگ امامت آنجا دادند.

وی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) هشام را هدایت کردند و او را به قطبی برای ترویج امامت آموزش دادند، خاطر‌نشان کرد: ما شیعه امامیه و معتقد به دوازده امام هستیم.

حجت الاسلام رفیعی گفت: امام صادق(ع) در زمان حیاتشان در جریان امامت مصادیقی را در برابر مصادیق ضد امامت علم کردند و امروز وظیفه طلاب این است که مسأله امامت را در جامعه علم کنیم.

این خطیب توانا با بیان این‌که مطرح کردن رسمی بحث امامت از دیگر اقدامات امام صادق(ع) در زمان حیاتشان بود، اضافه کرد: سومین کاری که امام صادق(ع) در دوران حیات خود انجام دادند بیان صفات و ویژگی‌های اهل بیت(ع) است.

وی افزود: روایات فراوانی وجود دارد که در آنها به بیان ویژگی‌های اهل بیت(ع) سفارش شده است.

این استاد حوزه علمیه اشاره کرد: امام صادق(ع) می فرمایند«نحن اصل کل خیر»، ما ریشه همه خوبی ها هستیم، و در ادامه می فرمایند« عدونا اصل کل شر»، و دشمنان ریشه همه بدی‌ها هستند، امام صادق(ع) می‌فرمایند«باطن همه خوبی ها ما اهل بیت(ع) هستیم و خوبی‌ها شاخه ای از ما است»، به عبارت دیگر اهل بیت(ع) برای ترویج خوبی‌ها آمده‌اند.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) می فرمایند« دروغ، غیبت، ربا، نگاه به نامحرم و ... اخلاق دشمن ما است و هرکس به سوی دشمن ما برود و ابراز کند که پیرو ما است دروغ می گوید.»

حجت الاسلام رفیعی یکی دیگر از اقدامات امام صادق(ع) را تفسیر آیات مرتبط با امامت برشمرد و اذعان داشت: بخش عمده ای از آیات به صورت ظاهری و باطنی همانند آیه ولایت، آیه تطهیر و ... به مسأله امامت پرداخته است.

وی اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم امام صادق(ع) پرداختن و نهادینه کردن مسأله امامت بود؛ امامتی که بیش از یک قرن با جعل حدیث و علم کردن افرادی به جای اهل بیت(ع) فراموش شده بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز وظیفه طلاب این است که فضای حاکم بر مراسم‌ها و جلسات عزاداری را از مصائب به سمت فضائل و بیان سیره اهل بیت هدایت کنند./968/پ202/س
ارسال نظرات