۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۸۶۶۸۷
امام جمعه خوی:

شیوه کتابخوانی مقام معظم رهبری الگوی همگان قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهرستان خوی گفت: مقام معظم رهبری در همایش اخیر ائمه جمعه سراسر کشور فرمودند «من برای ایراد خطبه های نمازجمعه حداقل ده ساعت مطالعه می کنم.» که لازم است مسؤولان با تأسی از ولی امر مسلمین به مطالعه و تحقیق اهمیت بیشتری دهند.
امام جمعه خوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، روز گذشته چهاردهمین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوی با محوریت «هفته کتاب خوی» در محل دفتر امام جمعه تشکیل شد.

حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه شهرستان خوی، راه‌اندازی خانه کتاب و عرضه تازه های کتاب برای عموم بویژه اساتید، طلاب و دانشجویان را از ضروریات فرهنگی شهرستان عنوان و اظهار کرد: با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان لازم است هرچه سریع‌تر نسبت به راه اندازی این مرکز اقدام شود.

کتاب، ارزشمندترین تحفه ارزانی شده به بشر

وی در ادامه با ابراز نگرانی از پایین بودن میزان مطالعه در کشور بیان داشت: مقام معظم رهبری در همایش اخیر ائمه جمعه سراسر کشور فرمودند «من برای ایراد خطبه های نماز جمعه حداقل ده ساعت مطالعه می کنم.» که لازم است مسؤولان با تأسی از ولی امر مسلمین به مطالعه و تحقیق اهمیت بیشتری دهند چراکه کتاب از ارزشمندترین تحفه هایی است که خداوند متعال به بشر ارزانی داشته است.

امام جمعه خوی در ادامه با اشاره به نقش کلیدی کتابخوانی در پیشرفت جامعه اظهار داشت: میزان پیشرفت فرهنگ در هر جامعه ای بستگی تنگاتنگ به میزان مطالعه فردی و برخورد مناسب افراد آن جامعه با کتاب و کتابخوانی دارد.

وی ادامه داد: توجه به کتاب، توسعه و تعدد کتابخانه و قرائت خانه ها، جستجوی سریع و دسترسی آسان به کتاب در کتابخانه ها، ایجاد جاذبه در افراد جامعه به خصوص نسل جوان و نوجوان، متعادل کردن هزینه کتاب و مهم تر از همه توجه به کیفیت کتاب ها و نظارت بر سلامت آنها از راه های کمک به پیشرفت جامعه به شمار می رود.

اعمال سیاست‌های تشویقی برای وقف کتاب

غلامحسین عماری، معاونت استاندار و فرماندار خوی نیز در این جلسه با تأکید بر اعمال سیاست های تشویقی برای وقف کتاب به کتابخانه های عمومی اظهار داشت: اعمال سیاست های تشویقی برای کتابخانه ها، کتابدارها، کتاب خوان ها و همچنین واقفین کتاب می تواند تأثیر بسزایی در افزایش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی داشته باشد.

وی در ادامه هفته کتاب خوی را که یک تا هفت آبان ماه نام‌گذاری شده، فرصت مناسبی برای رشد فرهنگ کتابخوانی عنوان و اظهار کرد: لازم است با برنامه ریزی منسجم و انجام تبلیغات لازم در سطح شهر و منطقه، مقدمات لازم برای برپایی هرچه بهتر این نمایشگاه فراهم شود.

نایب رییس شورای فرهنگ عمومی خوی، نقش خانواده ها را در ایجاد انگیزه و افزایش مطالعه کارساز عنوان و اظهار کرد: با فرهنگ سازی و استفاده از توانمندی قوی والدین در خانواده ها و همچنین مربیان و اساتید در مراکز آموزشی می توان گام های خوبی در بهبود فرهنگ مطالعه برداشت.

وی در ادامه استفاده از رسانه های گروهی بویژه صدا و سیما و مطبوعات، کاهش قیمت کتاب از طریق ارائه بن کتاب، ایجاد فضای جذاب و پرکشش برای کتابخوان ها، معرفی کتاب های جدید و پرمحتوا در تابلوی اعلانات ادارات و ارگان ها را از جمله مواردی برشمرد که در افزایش فرهنگ کتابخوانی نقش مؤثری دارند.

کتابخانه عمومی خوی بلا تکلیف است

حجت الاسلام معصومی نیا، رییس دفتر تبلیغات اسلامی خوی نیز در این جلسه با انتقاد از بلاتکلیفی کتابخانه عمومی خوی گفت: لازم است در جلسه ای با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تکلیف این کتابخانه مشخص شده و با همکاری نهاد کتابخانه های استان به جدیدترین آثار چاپ شده مجهز شود.

وی در ادامه بررسی تعداد کتابخانه های فعال شهرستان و همچنین تعداد کتب موجود در این کتابخانه ها را از اولویت های فرهنگی شهرستان عنوان و اظهار کرد: ارزیابی وضعیت دقیق کتابخانه های شهرستان، تجهیز کمی و کیفی و به روز کردن آنها و همچنین نصب نرم افزار نمایه و جستجوی رایانه ای در کتابخانه های شهرستان مورد توجه جدی شورای فرهنگ عمومی و نهاد کتابخانه های شهرستان قرار گیرد.

حجت الاسلام معصومی نیا در ادامه هدفمند کردن مسابقات کتابخوانی، راه اندازی کتابخانه دیجیتال، تشکیل شورای مرکزی تأیید کتاب در شهرستان را از دیگر اولویت‌های فرهنگی این شهرستان برشمرد.

دوره‌های ضمن خدمت غیر حضوری برگزار شود

عشقعلی مددلو، معاون سازمان و مدیر آموزش و پرورش خوی، نیز در پایان جلسه با اشاره به دوره های ضمن خدمت اظهار داشت: تشکیل دوره های ضمن خدمت به صورت غیر حضوری و بهره مندی از جزوه ها و آثار مکتوب می تواند تأثیر شایانی در افزایش میانگین مطالعه داشته باشد.

وی در ادامه برگزاری همایش های مختلف با محوریت کتاب و کتابخوانی، استفاده بهینه از حضور ناشران مختلف در هفته کتاب خوی، تأمین کتاب های مفید برای گروه های مختلف سنی، راه اندازی کتابخانه های سیار در مدارس شهری و روستایی و همچنین نقد کتب درسی و غیر درسی در محافل مختلف علمی را از جمله عوامل مؤثر در افزایش فرهنگ مطالعه عنوان کرد./938/پ202/س
ارسال نظرات