۱۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۸۶۷۹۲
امام جمعه مرند:

هجرت امام خمینی به پاریس در پیروزی انقلاب اسلامی اثرگذار بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مرند گفت: برخی از مورخان اهمیت حضور چند ماهه امام در فرانسه را برابر با مبارزات پانزده ساله ایشان دانسته‌اند.
امام خميني
حجت الاسلام علی نعمت زاده، امام جمعه مرند، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزری رسا در تبریز که در سالروز هجرت امام خمینی(ره) از بغداد به پاریس صورت گرفت، اظهار داشت: شدیدترین مرحله مبارزاتی امام خمینی(ره) علیه شاه پهلوی در پاریس آغاز شد.

وی با اشاره به موقعیت استراتژیک فرانسه و پاریس از لحاظ اطلاعاتی و خبری گفت: شهر پاریس از دیر باز به عنوان یکی از کانون‌ها و قطب‌های خبری جهان مطرح بوده است، به گونه‌ای که تحولات صورت گرفته در آن در کوتاه مدت در جهان منعکس می‌شد.

حجت الاسلام نعمت‌زاده تصریح کرد: فرانسه در آن دوران دارای شرایطی بود که بر اساس آن امکان طرح دیدگاه های فلسفی و مکتبی به صورت گسترده وجود داشت و در این میان حضور فیلسوف و اندیشمند صاحب نظری چون امام خمینی(ره) توانست پاریس و دهکده کوچک حومه آن را محل توجه بزرگان فلسفه و علم و سیاست قرار دهد.

وی با اشاره به نگرانی عمیق رژیم شاه از حضور امام خمینی(ره) در پاریس گفت: رژیم پهلوی با وجود تلاش گسترده برای جلوگیری از اشاعه نور وجودی امام خمینی«ره» نتوانست کاری از پیش ببرد.

وی با بیان این‌که در مدت کمتر از شش ماه اقامت امام در پاریس صدها هزار کاست سخنرانی و اعلامیه با بهترین دستگاه های چاپ و تکثیر آن زمان در ایران توزیع شد، گفت: این امکان با توجه به پیشرفت صنعتی آن کشور صورت گرفت و یک بار دیگر اراده الهی امکانات دنیای غرب را در اختیار صالحان قرار داد تا زمینه نابودی اقمار ایشان فراهم شود.

امام جمعه مرند گفت: حجم نوارهای سخنرانی و اعلامیه هایی که از سوی امام در این مدت کوتاه به ایران سرازیر شد، چندین برابر اعلامیه های ایشان در پانزده سال گذشته بود.

وی ادامه داد: با نگاهی به تاریخ این هجرت که در مهر 57 رخ داد و پیروزی انقلاب در بهمن همان سال، متوجه اهمیت این هجرت خواهیم شد، برخی از مورخان اهمیت حضور چند ماهه امام در فرانسه را برابر با مبارزات پانزده ساله ایشان دانسته اند؛ چون سرعت تحولات و پیروزی های انقلاب در این چند ماهه بیشتر از 15 سال مبارزات بود./935/ت302/س

ارسال نظرات