۱۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۸۶۹۲۷
معاون پژوهش مجمع عالی حکمت اسلامی:

چراغ حکمت همواره در حوزه‌های علمیه شیعه روشن است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: معارف بلند عقلی و نورانی اهل بیت‌(ع)، زمینه‌ساز شکل‌گیری حکمت دینی در سرزمین عقاید تشیع شده است.
حجت الاسلام علي عباسي، معاون آموزش حوزه علميه قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی عباسی، معاون پژوهش مجمع عالی حکمت اسلامی، پیش از ظهر امروز در همایش دین و فلسفه با اشاره به دلایل انتخاب ایران برای برگزاری کنگره روز جهانی فلسفه، گفت: مهم‌ترین علت برای برگزاری ششمین همایش بین‌المللی روز جهانی فلسفه در ایران، روشن بودن چراغ حکمت در حوزه‌های علمیه شیعه است.

وی با بیان این‌که رونق فلسفه اسلامی در سایر بلاد اسلامی و مراکز علوم دینی پس از غزالی از بین رفت، تصریح کرد: چراغ حکمت در حوزه‌های علمیه شیعه همچنان فروزان باقی مانده و نسل به نسل منتقل تا به امروز در اختیار جوانان با اشتیاق قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام عباسی، افزود: حکمت در هیچ نقطه دنیا، به مفهوم حقیقی کلمه، آنچنان که در سرزمین ایران و در حوزه معارف اهل بیت‌(ع) حضور دارد، حضور نخواهد داشت و این امتیاز منحصر به فردی است که حکمت اسلامی در ایران و حوزه‌های علمیه شیعه دارد.

وی با بیان این‌که توانایی‌های این حکمت و قابلیت‌های آن این ضرورت را ایجاد می‌کند که در قالب نوین و شکل‌های امروزی، حکمت را به جهان امروز عرضه کنیم، اظهار داشت: همایش روز جهانی فلسفه فرصتی برای عرضه این قابلیت‌ها و توسعه دامنه حکمت اسلامی به عرصه‌های موردنیاز بشر امروز است.

معاون پژوهش مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به گسستی که فلسفه غرب در چند قرن اخیر با دین پیدا کرده، بیان داشت: گرچه در پاره‌ای از جریان‌ها توجه به حقایق دینی در فلسفه دنیای غرب هم موجود بوده و هست، اما ارتباط عمیق میان دین و فلسفه امروز در فلسفه جدید و فلسفه غربی وجود ندارد.

وی با بیان این‌که حکمت اسلامی روز به روز سبقه دینی و الهی بیشتری پیدا کرده است، گفت: معارف بلند عقلی و نورانی اهل بیت‌(ع)، زمینه‌ساز شکل‌گیری حکمت دینی در سرزمین عقاید تشیع شده است.

حجت‌الاسلام  عباسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به همایش بین‌المللی فلسفه، نظر و عمل در تهران، اظهار داشت: این همایش مقدمه‌ای بر ششمین همایش بین‌المللی روز جهانی فلسفه است که اواخر آبان‌ماه برگزار می‌شود.

وی، همچنین به واگذاری بخش فلسفه اسلامی همایش بین‌المللی فلسفه به مجمع عالی حکمت اسلامی اشاره کرد و افزود: مجمع با تشکیل شورای سیاستگذاری مرکب از نهادهای علمی مختلف قم، از چند ماه پیش برای تأمین محتوای علمی در عرصه فلسفه اسلامی برنامه‌ریزی کرد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پس از اعلام فراخوان بیش از یکصد مقاله به دبیرخانه بخش فلسفه اسلامی در مجمع عالی حکمت اسلامی ارسال شد که بسیاری از این مقالات مورد ارزیابی قرار گرفته و از عمق لازم برای عرضه در همایش برخوردار بود. /920/پ202/ص

ارسال نظرات