علما و فضلای حوزه فلسفه را تریبون دین قرار دهند/ تحصیلکردگان غرب منتظر رهتوشه فلسفی بزرگان حوزه هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی از اساتید سطح عالی فلسفه حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در همایش دین و فلسفه با بیان اینکه دین یک جهانبینی خاص است، اما فلسفه یک جهانبینی آزاد، گفت: فلسفه در بدو پیدایش سکولار است، نه الهی و نه الحادی است.
وی با بیان اینکه فلسفه لابه شرط به دنیا میآید، اما علوم دیگر یا الحادی به دنیا میآیند یا الهی و هیچ علمی در جهان، سکولار و بیتفاوت نیست، یا ملحدانه متولد میشود یا موحدانه، افزود: فلسفه تنها علمی است که لابه شرط متولد میشود، حدوثاً سکولار و بقائاً الهی یا الحادی است.
حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: تکیهگاه تمام علوم، موضوعات، مبانی و منابع است، فلسفه اثباتکننده موضاعات و تأمین کننده بسیاری از مبادی و منابع است و باید گفت که علوم در مبادی و منابع، وامدار فلسفه هستند.
وی با بیان اینکه همه علوم در دامن علیت و معلولیت به کار میآیند، ابراز داشت: اگر قانون علیت و معلولیت را برداریم، راه فکر بسته است، چرا که مقدمتین علت نتیجه است و اگر علیت را برداریم راه اندیشه هم بسته است و نه تنها راه اثبات و راه شرط، بلکه راه شک هم بسته میشود.
این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: اگر کسی قانون علیت را نپذیرفت، اجازه شک کردن ندارد و تنها باید ساکت باشد، چرا که قانون علیت از مسائل کلیدی فلسفه و فلسفه بیانکننده آن است.
وی با بیان اینکه فلسفهای که کجراهه رود و الحادی شود، مبدأ و معاد را منکر خواهد شد، از اینرو علیت در حوزه علل قابلی، مادی و صوری خلاصه شده و جهان نه آغاز دارد و نه انجام، نه خدایی دارد و نه معادی، اضافه کرد: علم فلسفه سایهافکن همه علوم است.
حضرت آیتالله جوادی آملی یادآور شد: هیچ علمی در عالم نداریم مگر اینکه یا الحادی یا الهی است، از اینرو علم سکولار نداریم، هرچند عالم ممکن است سکولار یا بیتفاوت باشد، اما دانش یا الهی است یا الحادی؛ مسأله سکولار و بیتفاوتی زمانی پدید آمد که دانش را غارت کردند.
وی در ادامه با اشاره به تأثیر فلسفه اسلامی بر سایر علوم، با بیان اینکه بهترین و رساترین مبلغ علمی در جهان و تنها راه اسلامی کردن علوم فلسفه است، افزود: فلسفه اگر رییس علوم است برای اینکه موضوعات علوم، مبانی علوم و مبادی بسیاری از علوم را تأمین میکند، بنابراین آنها وامدار فلسفهاند و فیلسوف شیخ رییس و رییس العلوم است.
این فیلسوف بزرگ شیعه اضافه کرد: علمی به نام طبیعیات وجود ندارد و هرچه داریم خلقتشناسی است، روش علوم چهارتا است اعم از روش تجربی و روش نیمهتجربی در ریاضیات، روش تجدیدی در فلسفه کلام و روش شهودی در عرفان که همه را فلسفه اسلامی ثابت کرد، منتهی برخی از اینها را دین به فلسفه داده است.
وی با تأکید بر اینکه فلسفه، الهی کردن، دینی کردن و اسلامی کردن همه علوم را برعهده دارد، افزود: تنها راه اسلامی کردن دانشگاهها، اسلامی کردن علوم آن است. باید علم را اسلامی و به دنبال آن دانشمندان را مسلمان کنیم، تا وقتی دانشمندان مسلمان شدند جامعه مسلمان خواهد شد، چرا که جامعه پیرو دانشمندان هستند.
حضرت آیتالله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به داستان حضرت ابراهیم(ع) اشاره کرد و با بیان اینکه ابراهیم(ع) هم حکمت نظری را تأمین کرد و هم دین را به فلسفه دوخت، اظهار داشت: فلسفه به برکت دین در خاورمیانه رواج پیدا کرد.
وی در ادامه فلسفه را تریبون دین دانست و با بیان اینکه علما و فضلای حوزه، فلسفه را تریبون دین قرار دهند، خواستار شد: این تریبون را به دست دین داده و فلسفه اسلامی را در جهان گسترش دهید.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر افرادی سیاستزده به مقدسات اسلامی اهانت میکنند، میسورند، دنیا اینها نیستند و همواره از این افراد بوده و هست، گفت: بر مبلغان دین لازم است که این افراد را به حساب نیاورده، بلکه بدانند تحصیلکردگان غرب، منتظر رهتوشه فلسفی بزرگان حوزه هستند.
وی خاطرنشان کرد: روحانیان با توجه به تکمیل حکمت متعالیه و اشراق، فلسفه ابن رشد را ترویج و تدریس کرده، حکمت متعالیه را در آن اشراب و با این اشراب به غرب منتقل کنند تا هم از دین و هم از فلسفه حمایت کرده باشند. /920/ پ201/ف.