درسنامه گزیده سیمای عقاید شیعه منتشر شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ، درسنامه گزیده سیمای عقاید شیعه، خلاصه ترجمه کتاب دلیل المرشدین الی الحق الیقین حضرت آیتالله جعفر سبحانی با ترجمه حجتالاسلام جواد محدثی به همت معاونت آموزش و پژوهش حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
گزیده سیمای عقاید شیعه در ده بخش شیعه و تشیع، اصول اعتقادی، معیار توحید و شرکت در عبادت، جایگاه قرآن نزد شیعه، بدعت در قرآن و حدیث، امامت نزد شیعه و اهل سنت، اهل بیت(ع)، امام مهدی منتظر(عج)، صحابه و تابعین، وضو و نماز تنظیم شده است.
نخستین درس این درسنامه با تشریح واژه شیعه از منظر لغت و اصطلاح با اشاره به آیات قرآن و روایات به شرح بیشتر این واژه میپردازد و درس دوم پس از تعریف مذهب تشیع به چگونگی پیدایش آن به دست مبارک حضرت محمد(ص) پرداخته و لزوم اعتقاد به مذهب تشیع را شرح میدهد.
در این بخش پیرامون شبهه ایرانی بودن تشییع می خوانیم: دلایل عربی بودن ریشه تشیع عبارت است از تشیع در عصر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آشکار شد و پیروان علی علیه السلام را شیعه میگفتند و در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و پس از او وجود داشتند.پیشگامان تشیع در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام همه عرب بودند و جز سلمان محمدی کسی از ایرانیان در میان آنان نبود.
امام علی بن ابی طالب علیه السلام در ایام خلافتش با سه جنگ درگیر بود: جنگ جمل، صفین و نهروان و همه سپاهش عرب خالص عدنانی و قحطانی بودند. گروههایی از قریش، به سپاه او پیوسته بودند و فرماندهان سپاه او از سران همین قبایل بودند، همچون هاشم مرقال، مالک اشتر، صعصعة بن صوحان و برادرش زید، قیس بن سعد بن عباده، عبدالله بن عباس، محمد بن ابی بکر، و... امیرالمؤمنین علیه السلام با همین سپاه و همین فرماندهان بصره را فتح کرد، با قاسطین در صفین نبرد کرد و مارقین را از بین برد. پس در این سپاه و فرماندهان، ایرانیها کجایند، تا احتمال دهیم که آنان شالوده تشیعاند؟! به علاوه تنها ایرانیان نبودند که این مذهب را داشتند، بلکه ترکها، هندیها وغیر عربهای دیگری هم شیعه بودند.
برخی از اصول کلی اعتقادی شیعه امامیه مانند توحید و اقسام آن در درس چهارم تبیین شده و درس پنجم اصول کلی اعتقادی شیعه امامیه در ادامه درس قبل همچون قضا و قدر، اختیار، ضرورت نبوت عامه، نبوت خاصه و معاد و قیامت شرح داده میشود.
درس چهاردهم، نظریه سپردن کار به مردم در تعیین خلیفه حکومت اسلامی را شرح داده و در ادامه با اشاره به روایاتی، دیدگاه پیامبر اکرم(ص) درباره انتخاب خلفای پس از حضرت علی(ع) را بیان میکند و در نهایت این درس با شرح سه ویژگی و صفت امام از دیدگاه شیعه امامیه به پایان میرسد.
بررسی سنت نبوی در درس نوزدهم رقم خورده است که با اشاره به مواردی چند از عادل نبودن برخی از صحابه، موضع پیامبر اکرم(ص) نسبت به برخی از صحابه بیان شده و در نهایت به تنی چند از صحابه که نام نیکی از خود باقی نگذاردهاند، اشاره میشود که در این بخش می خوانیم: اهل سنت همه صحابه را عادل میدانند و هیچ نقد و بررسی را نمیپذیرند. در نظر آنان همه روایات صحابه حجت است. سخن علمای اهل سنت در تعریف صحابی مختلف است. بدون شک همنشینی تأثیر میگذارد، چه همنشین خوب، چه همنشین بد. همنشینی با نیکان اثر سازنده دارد، امااندازه تأثیر آن به اختلافِ این سه عنصر، متفاوت است: سنّ، استعداد، مدت همنشینی.
صِرف همنشینی علّت تامّه تغییر همنشین به یک انسان عادل صالح خداترس نیست و مانع پرهیز از گناه کوچک یا بزرگ نمیشود. عدالت ملکهای نفسانی یا خشیتی الهی است که در دل انسان جا میگیرد و او را از گناه و مخالفت با سنتها و قوانین خدا باز میدارد با توجه به این واقعیت در ملکه عدالت، چگونه میتوان نظریه عدالت صحابه را به مجرّد آنکه کسی یک بار یا یک روز و یک ماه یا بیشتر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را دیده است پذیرفت؟ قرآن کریم، اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله را به انواع مختلفی تقسیم میکند که برخی آیات به نقد افعال و آرای آنان پرداخته است.
لازم به ذکر است هر فصل این کتاب مشتمل بر اهداف فصل، پرسش های درس و خلاصه می باشد.
گفتنی است، درسنامه گزیده سیمای عقاید شیعه در قطع رقعی، 308 صفحه، شمارگان 5000 نسخه به قیمت دو هزار و هفتصد تومان توسط مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است. /909/ن601/ع