۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۸۷۲۷۱

دومین جلسه کرسی نظریه‌پردازی اصل هو هویت در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کرسی نظریه‌پردازی اصل هو هویت با حضور حجت‌الاسلام احمد احمدی، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار می‌شود.
اصل هو هويت


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام احمد احمدی درباره موضوع این کرسی گفت: از روزگار دیرین، همواره میان فیلسوفان و ارباب منطق، این بحث مطرح بوده است که بدیهی‌ترین اصل یا قضیه‌ای که همة قضایا و اصول دیگر، سرانجام در سیر فکر و استدلال به آن باز می‌گردند و گذشتن از آن، دیگر محال است، چیست؟ و به اصطلاح، امّ‌القضایا یا اصل‌الاصول تفکّر و معرفت کدام است؟

وی افزود: همگان بر این امر متّفقند که یکی از دو اصل هوهویت یا اینهمانی و بطلان تناقض، اصل‌الاصول و امّ‌القضایاست، اما در تداول بیشتر دانشمندان، اصل بطلان تناقض را امّ‌القضایا می‌شمارند. ما در این مقال برآنیم که نخست تقدّم طبیعی یکی از این دو را معلوم کنیم و سپس نشان دهیم که علت بداهت آن، امری است روانشناختی یا فطری و در اینجاست که دو رشته فلسفه و روانشناسی به هم می‌رسند و یا از خاستگاه واحدی سرچشمه می‌گیرند.

حجت‌الاسلام احمدی درباره هدف خود از ارائه این طرح گفت: در کتاب های فلسفه و منطق ما، بحث هوهویت و تناقض را در ذیل بحث از وحدت و کثرت و در ضمن بحث حمل می‌آورند و حق هم همین است، زیرا سخن از نسبت اینهمانی و این نه آنی است و این، همان حمل است که برای روشن شدن ماهیت آن به بیان چگونگی پیدایش تصور در ذهن و سپس عمل حمل می‌پردازیم.

یادآوری می شود، در این کرسی نظریه پردازی، آیات و حجج اسلام آقایان علی عابدی شاهرودی، احمد بهشتی، عبدالله نصری، سیدیحیی یثربی، غلامرضا اعوانی و محمد علی حجتی به عنوان داور حضور خواهند داشت.

همچنین نقادی این کرسی نیز بر عهده حجج اسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، علیرضا قائمی نیا و آقایان محمد محمدرضایی و قاسم علی کوچنانی خواهد بود.

گفتنی است، دومین کرسی نظریه‌پردازی اصل هو هویت، چهارشنبه، 21 مهرماه ساعت 15 تا 18 در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم به نشانی بلوار 15 خرداد ـ کوچه شهید میثمی برگزار خواهد شد. /920/د102/ص

ارسال نظرات