۲۳ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۲
کد خبر: ۸۷۷۶۳
بازخوانی پرونده تحول در حوزه (36)؛

سهیل اسعد: فراگیری زبان عربی و انگلیسی در طول دوره‌های آموزش طلا‌ب برنامه‌ریزی شود

خبرگزاری رسا ـ‌ یکی از طلاب و مبلغان آرژانتینی گفت: کرسی‌های شیعه‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان خالی است یا در اختیار دیگران و مستشرقان غیرمسلمان قرار دارد.
دوره پودماني




به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جمعی از نخبگان حوزوی در آذرماه 1386، در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی به بیان دیدگاه های خود درباره تحول در بخش های مختلف حوزه های علمیه پرداختند.

خبرگزاری رسا در آستانه سفر مقام معظم رهبری به استان قم، با بررسی پرونده تحول در حوزه این سخنان را باز نشر می کند.

سهیل اسعد از طلا‌ب آرژانتینی (ادگاردو روبین):

ابتدا خدا را شکر می‌کنم که امروز به برکت انقلا‌ب اسلا‌می نور اسلا‌م و معارف اهل‌بیت رسول خدا صلی‌اللّه‌علیه‌وآله توسط طلا‌ب کشورهای مختلف از حوزه‌های علمیه در سراسر جهان منتشر می‌شود.

خدا را شکر می‌کنم که در دوران رهبری شما مردم بسیاری از نقاط دنیا که قبلا‌از حضور یک طلبه و مبلغ عادی هم محروم بودند امروز کسانی را در میان خود دارند که علا‌وه بر حضور در مساجد و اماکن مذهبی و توجه به وظایف اصیل و سنتی، به عنوان مورخ، فیلسوف، جامعه‌شناس و امثال آن نیز به بیان حقایق و نشر معارف مشغولند.

‌بنده سهیل اسعد هستم از آمریکای لا‌تین از کشور آرژانتین، بنابراین نسبت به برادران ایرانی که در جلسه حضور دارند از راه بسیار بسیار دورتر آمده‌ام؛ به علا‌وه به نمایندگی از طلا‌ب حدود نود کشور جهان در محضرتان هستم و به این دو دلیل وقت بیشتری را می‌طلبم؛ با کسب اجازه در این فرصت نکاتی را تقدیم می‌کنم.

هم آهنگی در تعیین اهداف حوزوی

مسئله اول، یکی از دغدغه‌هایی که امروز طلا‌ب بخش بین‌المللی حوزه علمیه قم دارند این است که خواهان التفات مستقیم شخص رهبری در امور مربوط به تعیین خط مشی‌های حوزه علمیه با توجه به عمق نگاه خود شما و بالا‌خره یک نقش مستقیمی از حضرت‌عالی هستند تا انشاءاللّه در آینده اطمینان خاطر داشته باشیم.

مسئله دوم که ما در داخل و خارج از ایران شاهد بودیم این‌که متأسفانه سازمان‌ها و نهادها مختلفی که به طور کلی مرتبط به حوزه علمیه هستند هماهنگی کامل را در تعیین اهداف ندارند که پیشنهاد می‌شود انشاءاللّه شاهد این هماهنگی‌ها باشیم و در آینده این مشکل را حل بکنیم.

برنامه ریزی برای حضور خواهران طلبه خارجی

مسئله سوم الحمدلله در حوزه‌های مختلف جهان شاهدیم که صدها نفر از خواهران خیلی فعال شدند در زمینه‌های مختلف، چه در تحقیق، چه در تعلیم و تربیت و چه در تبلیغ رسالت که این خیلی در سطح بین‌المللی موœثر واقع شد و خواهشمندیم که انشاءاللّه تنظیم، تکمیل و برنامه‌ریزی خواهران هم در آینده بیشتر داشته باشیم.

آموزش عربی و انگلیسی

با توجه به ضرورتی که در مقام تبلیغ احساس می‌کنیم فراگیری کامل دو زبان عربی و انگلیسی در طول دوره‌های آموزش طلا‌ب برنامه‌ریزی شود.

لزوم پیش رفت حوزه در بخش بین المللی

مسئله پنجم در دوران ما به دلیل گسترش پرتو انقلا‌ب اسلا‌می جمع مشتاقان برای فراگیری علوم اسلا‌می و معارف مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلا‌م فزونی یافته است لذا در این سو در حوزه علمیه که ملجأ اصلی برای نیل به این مقصود است اشتیاق و همت و برنامه‌ریزی بهتر و بیشتری مورد نیاز است.

امیدواریم با تدابیر راه‌گشای حضرت‌عالی شرایط برای پذیرش و استفاده عموم مشتاقان و خصوصاً مسلمان‌ها از پیروان تمامی مذاهب اسلا‌می فراهم شود.

به نظر می‌رسد این اقدام کمک قابل توجهی به درک متقابل انس و الفت و برادری و تحقق انسجام اسلا‌می خواهد داشت. نکته اساسی برای تحقق رسالت‌های مهم حوزه در بخش بین‌المللی این است که سازمان‌ها نهادها و تشکیلا‌تی به نحوی در این فرایند دخیل هستند برای رسیدن به اهداف مشترک در برنامه و عمل بین خودشان هماهنگ باشند.

در مسیر توسعه و پیشرفت حوزه در بخش بین‌المللی به نظر می‌رسد برای استفاده کامل از پتانسیل نیروهای تربیت شده برنامه‌ریزی کامل و امکانات و حمایت قابل قبولی فراهم نیامده است و شایسته است برای حضور دانش‌آموختگان در عرصه‌های جهانی زمینه‌ها و شرایط لا‌زم مهیا شود.

امروز ما باید از طرفی عمق لا‌زم برای ورود به مباحث تخصصی را بدست آوریم و از سوی دیگر جامعیتی برای تعامل با دیگران و گفت‌وگو بین ادیان و دفاع از مبانی خود داشته باشیم.

ما نیازمندیم که ضمن حفظ اصول و سنت‌های ارزشمند حوزه، روش ارائه و محتوا را با وضعیت فعلی جهان متناسب سازیم تا بتوانیم اندوخته‌های خود را به نحو مطلوبی عرضه نماییم.

جای خالی کرسی های شیعه شناسی

هم اکنون کرسی‌های شیعه‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان خالی است و یا در اختیار دیگران و مستشرقین غیرمسلمان قرار دارد و مردم دنیا از طریق این افراد در مورد اسلا‌م و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلا‌م اطلا‌ع پیدا می‌کنند می‌بایست برای پر کردن این خلا‌ء چاره‌ای اندیشیده شود تا دنیا حقایق و معارف ناب شیعی را بدون تحریف و غرض از پیروان همین آیین اخذ کنند.

تدوین برنامه های ویژه برای افراد نخبه

پیشنهاد می‌کنم برای افراد نخبه و کسانی که از مناطق خاص و استراتژیک جذب می‌شوند برنامه خاص و ویژه‌ای تدوین و اجرا شود./919/پ203/ع

ارسال نظرات