۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۸۷۸۸۶
استاد حوزه و دانشگاه:

نبود بانک اطلاعات سرعت تولید علم را پایین می آورد

خبرگزاری رسا ـ دبیر پژوهش گروه فلسفه و کلام موسسه امام خمینی(ره) گفت: نبود سیستم جامع پژوهش در کشور باعث شده تا خروجی‌ها در مراکز هم‌عرض پژوهشی نیز تکراری باشد.
پژوهش

حجت الاسلام تبار صفر، دبیر پژوهش گروه فلسفه و کلام موسسه امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: یکی از دغدغه های امر پژوهش در کشور ما وجود مرکز یا سامانه ای است که درباره پژوهش های انجام شده یا در حال انجام اطلاع رسانی کند.

وی بیان داشت: امروز در کشور، وزارتخانه، سازمان و شبکه ای نداریم که در راستای بانک جامع پژوهشی کاری انجام داده باشد.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: به دلیل نبود سیستم جامع پژوهش در کشور، اطلاعات موجود در دسترش پژوهشگران نیست و این باعث می شود تا خروجی ها حتی در مراکز هم‌عرض پژوهشی تکراری باشد.

وی بیان داشت: با وجود این همه نیاز معنوی در کشور و جهان اسلام و حجم بالای موضوعات قابل پژوهش، متاسفانه نبود سیستم جامع باعث شده تا یک موضوع چند بار مورد مطالعه قرار گیرد.

این محقق علوم حوزوی بیان داشت: نبود بانک اطلاعاتی باعث شده تا افراد متخصص در موضوعات مختلف شناخته نشده و سرعت تولید علم پایین آمده و مصرف علم هم ناقص باشد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: ارائه لیستی از موضوعات تکراری و بدون کابرد به طلابی که می‌خواهند پایان نامه بنویسند، باعث شده تا پایان نامه های ممتاز در حوره علمیه انجام نگیرد.

وی ادامه داد: در برخی موارد حتی در سطح چهار حوزه پایان نامه ها دارای قابلیت چاپ و ارائه به مجامع علمی کشور ندارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جامعه علمی کشور و دولت و دانشگاه‌ها به حوزه علمیه استقبال دارند، بیان داشت: باید سیر انتخاب موضوع پژوهش های حوزی منطقی شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال های اخیر شاهد موفقیت مراکز تخصصی حوزه در نشر کتب و انجام پژوهش های هدفمند بوده ایم که در برخی موارد توانسته جایره های معتبر کشوری را کسب کند. /909/پ202/ع

ارسال نظرات