۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۸۷۸۸۸
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی:

برخورد انفعالی از آسیب‌های پژوهش‌های دینی است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی بیان داشت: مدیریت و ساماندهی بر تحقیقات و ایجاد خط مشی‌های روشن از نیازهای پژوهش نظام مند است.
پژوهش


حجت الاسلام محمد علی رستمیان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: یکی از آسیب های پژوهشهای دینی، انفعالی برخورد کردن است.

وی ادامه داد: بسیار مشاهده شده که وقتی یکی موضوع در ادبیات دینی کشور جا باز می کند و به دلایلی از جمله ایجاد شبهه، در مراکز علمی مطرح می گردد ما شروع به مانور و تبلیغ می کنیم و چند مجله به سراغ این موضوع می رود و یا یک شماره نشریه اختصاص به این بحث پیدا می کند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: انفعالی عمل کردن باعث شده تا برخی مقالات منتشر شده حالت احساسی و تبلیغی داشته و از اسلوب های پژوهشی مورد نیاز خالی باشد.

وی بیان داشت: مدیریت و ساماندهی بر تحقیقات و ایجاد سیاست ها و خط مشی های روشن از نیازهای پژوهش نظام مند است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه روند تولید علم در کشور پایین است، اظهار داشت: باید توجه کنیم که پایان نامه ها به جمع آوری مطالب و اقوال تبدیل نشود بلکه دارای حرف های نو و ابتکاری باشد.

وی ادامه داد: اگر در بنیاد های تحصیلی سرمایه گذاری نکنیم و به نیازهای طلاب همچون مشکلات معیشتی توجه نداشته باشیم، با مشکل مواجه خواهیم شد.

این استاد حوزه و داشنگاه اظهار داشت: پژوهش یعنی مطلبی را که می دانیم، افزون کنیم و این می طلبد که پژوهش از بازاری بودن بیرون بیاید و به کارکردهای کیفی توجه شود.

حجت الاسلام رستمیان بیان داشت: متاسفانه برخی موسسات پژوهشی آماری شده اند و پژوهش ها را با معیار کمیت مورد توجه قرار می دهند.

وی بیان داشت: در کشورهای پیشرفته قبل از نوشته شدن یکی کتاب، چند مقاله علمی راجع به آن در نشریات و جراید به چاپ می رسد و مدت های مدید کار می شود و بازخوردها جمع‌آوری شده و ارزیابی می شود اما در کشورمان شاهد هستیم که این شیوه وجود ندارد. /909/پ202/ع


ارسال نظرات