۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۸۷۸۸۹
استاد حوزه علمیه:

پژوهش علمی توجه به گذشته، حال و آینده را می‌طلبد

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: آینده‌نگری در کنار تاریخ از لازمه های پژوهش‌گری است و انقلاب اسلامی افق آینده را روشن کرده است.
پژوهش


حجت الاسلام مجتبی کاظمی، دبیر کارگروه جریان شناسی فرهنگی معاصر موسسه آموزشی امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک اتفاقی که در پروسه زندگی بشر و در تمامی عرصه ها صاحب اثر است، باید در ضمن شرایط تاریخی پژوهش مد نظر قرار گیرد.

وی بیان داشت: عاشورا یک اتفاق تاریخی در سطح جامعه معرفتی شیعه است که باعث شد شیعه به امام معرفت خاصی پیدا کند و همین طور انقلاب اسلامی یک تاریخ جدید است که این نگاه معرفتی باید در تحقیقات نمود پیدا کند.

این محقق حوزه علمیه بیان داشت: اگر فضای پژوهشی بخواهد بالفعل و در چارچوب علمی مطرح بگنجد باید متوجه اتفاقات جامعه باشد.

وی ادامه داد: برخی از چارچوب غرب نگاه می کنند و برخی در سنت گرفتار شده اند و به تحولات انقلاب توجه ندارند.

این پژوهشگر علوم دینی بیان داشت: تاریخ به معنای زمانه را شناختن و سؤال را دیدن است و اگر کسی نگاه دقیق علمی داشته باشد فقه و اصول را را در فضای انقلاب می‌بیند و به کارکردهای آن می پردازد.

وی اذغان داشت: مهدویت باید با نگاه انقلاب اسلامی ایران دیده شود وگرنه نمی‌تواند یک نگاه تمدنی داشته باشد و صرف نقل روایت می شود.

این پژوهشگر علوم دینی ادامه داد: آینده‌نگری در کنار تاریخ از لازمه های پژوهش گری است و انقلاب اسلامی افق آینده را روشن کرده است.

دبیر کارگروه جریان شناسی فرهنگی معاصر موسسه آموزشی امام خمینی(ره) ادامه داد: یکی از مشکلات پژوهشی در غرب این است که مساله آینده برای آنها مبهم است.

وی توضیح داد: در حدود یک قرن پیش آنها می گفتند آینده مدرن است اما با به چالش رفتن مدرنیزم که با ظهور انقلاب اسلامی ایران آغاز شد، آنها با چالش روبرو شدند.

این دانش آموخته موسسه امام خمینی(ره) بیان داشت: انقلاب اسلامی آینده را تعریف و ترسیم و در دسترس فکر ما قرار می دهد و امکان تفکر و حریت اندیشه را درباره آینده امکان پذیر می سازد. /909/پ202/ع

ارسال نظرات