۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۸۷۸۹۲

منبع شناسی مقدمه اساسی پژوهش‌های دینی معتبر است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه سیره نگاری دانشکده علوم حدیث بیان داشت: یکی از آسیب های پژوهشی، آستانه تحمل پایین پژوهشگر است.
پژوهش


حجت الاسلام سیدمحمد طباطبایی‌نژاد، مدیر گروه سیره نگاری دانشکده علوم حدیث در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: یکی از آسیب های پژوهشی، آستانه تحمل پایین پژوهشگر است.

وی بیان داشت: ممکن است یک محقق به نظریه جدیدی برسد و نظریه او با نقص هایی نیز روبرو باشد اما نباید فضای علمی به گونه ای باشد که شجاعت نظریه پردازی را از افراد بگیرد.

این محقق حوزه علمیه با اشاره به اینکه مصادر تحقیق باید شناخته و درجه بندی شود، بیان داشت: متاسفانه به منبع شناسی در پژوهش هنوز بهای لازم داده نمی شود.

این محقق علوم روایی اذعان داشت: گاهی ملاک‌های کمی در پژوهش‌های دینی مورد توجه قرار می‌گیرد اما به کیفیت کار و کهن بودن منابع توجه لازم نمی‌شود.

وی بیان داشت: منابع جدید برای تحلیل مناسب است اما برای منابع خبری باید به منابع عصر اولیه مراجعه کرد.

حجت الاسلام طباطبایی نژاد ادامه داد: کتاب‌های دینی باید قوت استدلال داشته باشد و برای نسل نو، منتقدان و اصحاب سایر مذاهب قانع کننده باشد.

این پژوهشگر علوم حدیث بیان داشت: حوزه علمیه به خاطر سابقه زیاد در امر پژوهش فقهی وضع مطلوب‌تری از سایر شاخه‌های علمی دارد.

وی بیان داشت: در دانش فقه باید به علوم روز توجه شده و مطالعات میدانی لازم انجام گرفته و در نسخه شناسی و کار رجالی، پژوهش های عمیق تری سامان یابد.

این پژوهشگر حوزوی بیان داشت: در زمینه علوم دیگر با توجه به اینکه کمتر مورد پژوهش قرار گرفته است باید بیشتر کار شود و احادیث غیر فقهی مانند احادیث تاریخی، اخلاقی، معرفتی و... مورد کنکاش دقیق قرار گیرد و با توجه به قوت مصادر و اسناد، برداشت ها صورت گرفته و موضوع بندی شود. /909/پ202/ع

ارسال نظرات