۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۸۸۰۳۵
امام جمعه شیروان:

اندیشه امام رضا استراتژی تفکر شیعی را در تاریخ ترسیم می‌کند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شیروان با اشاره به این که اندیشه امام رضا‌(ع) استراتژی تفکر شیعی را در طول تاریخ ترسیم می کند، گفت: امام علی بن موسی الرضا‌(ع) در دوران خفقان و ظلم وبی عدالتی ها سرچشمه ای از نور و روشنایی و پناهگاهی برای خداپرستان بود.
امام رضا ع
حجت الاسلام حسین کوثری، امام جمعه شیروان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیروان به مناسبت میلاد امام هشتم اظهارداشت: شخصیت امام رضا (ع) به عنوان یک شخصیت سیاسی که نقش مهمی را در مقطعی از تاریخ اسلام دارا است، قابل تأمل و دقت است.

وی بیان داشت: مأمون عباسی که از خلفای کیاس و زیرک بنی العباس بود، در جذب امام رضا‌(ع) به دستگاه حکومت خود از یک طرف سعی در مشروعیت بخشیدن به حکومت خود داشت و از طرف دیگر می خواست ایشان را تحت مراقبت شدید خود قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: هدف دیگر مأمون نشان دادن تمایل حضرت به گرایش‌های دنیوی و حکومت بود، ولی امام رضا‌(ع) با حرکت دقیق و حساب شده خود در نیشابور و با خواندن حدیث سلسلة الذهب همه نقشه های مأمون را نقش بر آب کرد.

وی با بیان اینکه امام رضا‌(ع) اسوه کامل عبودیت و تجلی روح نبوت بود، افزود: امام علی بن موسی الرضا‌(ع) در دوران خفقان و ظلم و بی‌عدالتی‌ها سرچشمه ای از نور و روشنایی و پناهگاهی برای خداپرستان بود.

امام جمعه شیروان، اضافه کرد: اسم شریف آن حضرت علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین القاب آن حضرت رضا است و صابر و فاضل و رضی و وفی و قره العین المؤمنین و غیظ الملحدین نیز می گویند.

وی با اشاره به روایات، علم را نور ذکر کرد و گفت: مجهز شدن به علم و دانش، مانند داشتن نورافکنی بزرگ برای شناخت مسیر صحیح است، اما اگر این تخصص و علم با تعهد و اعتقادات عمیق دینی و مذهبی همراه نباشد، انسان را به ورطه سقوط می‌کشاند.

حجت الاسلام کوثری گفت: مسیر درستی که قرآن کریم و اهل بیت‌‌(ع) تعیین کرده‌اند، مجهز شدن به دو بال علم و ایمان برای خدمت به جامعه، تلاش برای ارتقای فرهنگ متعالی اسلام و حرکت در مسیر کمال حقیقی است که با بهره‌گیری از فرصت‌ها و شرایط مناسبی که توسط آستان قدس رضوی برای شما فراهم شده، امکان‌پذیر است./966/پ202/س
ارسال نظرات